Dat verjonging nodig is, daar zijn ze zich bij gemeente Lelystad maar al te goed van bewust. Zo goed zelfs dat zij zich aanmeldden voor 3-2-1-Co! “Ideeën genoeg om de verjonging in gang te zetten”, aldus Marieke Bakelaar, HR- en organisatieadviseur bij gemeente Lelystad. “Alleen beseften we gaandeweg dat we, voor we ons hierop kunnen focussen, eerst onze arbeidsmarktcommunicatie op orde moeten brengen.”

Werken bij de gemeente blijkt onder jongeren relatief onbekend te zijn. Zij hebben eigenlijk geen beeld van wat voor mooie functies er allemaal zijn en wat het werk inhoudt, ontdekten Marieke en haar collega’s toen zij tijdens 3-2-1-Co! de straat op gingen om zelf jongeren te vragen naar hun beeld hiervan. “En als ik heel eerlijk ben, wisten we dat al wel, maar we hielden er tot op heden nauwelijks rekening mee in onze arbeidsmarktcommunicatie..”

Leuk idee, maar te beperkt

Tijdens 3-2-1-Co! ontstond het idee voor een Virtual Experience om jongeren op vernieuwende wijze te laten zien hoe leuk het is om bij gemeente Lelystad te werken. “Het idee was om ze via een virtuele rondleiding door het gemeentehuis mee laten kijken over de schouder van een potentiële nieuwe collega. Een heel leuk idee, maar wel iets te beperkt realiseerden we ons al snel. Om op de juiste manier naar buiten te kunnen treden, moet namelijk eerst onze hele arbeidsmarktcommunicatie op orde zijn.”

Echte pioniersstad

Het oorspronkelijke plan werd losgelaten en de focus werd verlegd naar de basis. “Als eerste stap hebben wij medewerkers gevraagd wat werken bij gemeente Lelystad nou zo ontzettend gaaf maakt en wat Lelystad anders maakt dan andere gemeenten.” Antwoorden hierop waren onder andere dat Lelystad een echte pioniersstad is waar je veel vrijheid krijgt om aan de stad te bouwen en dat de gemeente een perfecte grootte heeft: grootstedelijke uitdagingen, maar een niet al te grote organisatie waardoor er veel ruimte is voor ‘kruisbestuiving’. “Vervolgens hebben we in kaart gebracht wat werkzoekenden belangrijk vinden in een nieuwe baan en dan ook nog specifiek wat millennials hierin belangrijk vinden. Dat bleek behalve nieuwe dingen leren en een goed salaris ook duidelijkheid. Al deze input hebben we gebundeld om een sterke marketingcampagne neer te kunnen zetten.”

Missie geslaagd

Het idee voor de Virtual Experience ging overboord. Daarvoor in de plaats kwam het plan om video’s te maken over het werken bij gemeente Lelystad. “Hiervoor hebben we onder andere twee collega’s gevolgd tijdens hun werkdagen; échte medewerkers welteverstaan, die we heel bewust hebben geselecteerd op basis van wat wij uit wilden stralen. De eerste reactie bij het zien van de video’s moet immers zijn: goh, wat een leuk mens; die wil ik wel als nieuwe collega.” Een missie waar ze goed in zijn geslaagd, alleen al gezien de reacties van iedereen die tot nu toe de video’s bekeken heeft. “Na het zien van de filmpjes kwamen collega’s met opmerkingen als ‘het is dat ik hier al werk, anders had ik meteen gesolliciteerd’. Mensen waren al enthousiast over onze plannen en dit maakte het draagvlak alleen nog maar groter.”

Baanbreker

Eind november gaat de campagne online. Niet alleen de toen video’s, maar ook de bijbehorende krachtige campagnefoto’s. “Eenduidige beelden, geschoten op locaties die typerend zijn voor Lelystad, met totaal verschillende types om de breedheid van onze organisatie te laten zien. Hiermee hopen we de juiste mensen te vinden voor onze vacatures.” Dit alles ondersteund door de slogan ‘Baanbreker’.

Jong van geest

De insteek van 3-2-1-Co! was weliswaar om vooral jongeren aan te trekken, maar dat aspect hebben ze in Lelystad enigszins losgelaten. “We richten ons op een bredere doelgroep qua leeftijd. Jong van geest vinden we een belangrijkere eigenschap dan dat iemand daadwerkelijk jong is. Aan een mentaal gepensioneerde dertiger heb je immers ook niet zoveel”, voegt Marieke lachend toe. “Jongeren binnen de organisatie zijn nodig om een afspiegeling te kunnen zijn van de maatschappij en ze nemen nieuwe vaardigheden mee, maar dat betekent niet dat we 35-plussers buiten willen sluiten, want ook die zijn nodig voor de diversiteit.”

 

 

Interne trots

Hoewel Marieke sinds 1 oktober een nieuwe functie bekleedt, waardoor ze niet meer zo nauw bij het project betrokken is, is ze nog steeds ontzettend trots op wat ze met z’n allen hebben neergezet. “Helemaal omdat er zoveel ‘interne mensen’ aan mee hebben gewerkt. Dat versterkt niet alleen de interne trots, maar zorgt er ook voor dat we zelf weer met een frisse blik naar ons werk kijken. Ik kan het andere gemeenten zeker aanraden om veel mensen van binnenuit te betrekken bij de arbeidsmarktcommunicatie. Trek zo’n project bovendien niet te breed, maar durf te kiezen. Focus je op één doel en zorg voor een goede basis. Dan kom je er wel.”

Wat is 3-2-1-Co!

Aanbevolen voor u