In het webinar Contact maken draait om begrijpelijk taalgebruik legt Japke-d. Bouma, eindredacteur en columnist bij NRC, uit hoe je duidelijke taal in kan zetten om beter contact te maken met collega's en inwoners. Dit webinar was eerder dit jaar onderdeel van de Winterschool.

Alles in het leven draait om taal, dus ook alle gesprekken die we voeren met de inwoners van onze gemeenten. Deze gesprekken maken we soms best ingewikkeld. Waarom zeggen we bijvoorbeeld verbinding zoeken in plaats van dat we graag even met de inwoner willen bellen? Aan de hand van de top 10 van het beste jargon vertelt Japke hoe je zoveel mogelijk valkuilen kunt vermijden, zodat de lezer je blijft begrijpen.

Gebruik taal die je in het dagelijks leven ook gebruikt, dan begrijpen mensen wat je bedoelt.

Jeukwoorden

In dit webinar gaat Japke ook in op jeukwoorden. Ze schrijft daar regelmatig over in haar columns. Ze legt uit dat mensen soms lege termen gebruiken om te maskeren dat de spreker ook niet precies weet wat er moet gebeuren.

Na afloop van de Winterschool, waar dit webinar onderdeel van was, hebben we deelnemers gevraagd wat de meest gebruikte jeukwoorden bij gemeenten zijn. Lees daarover meer hieronder.

Japke heeft een scherp gevoel voor humor en gebruikt dat op een zeer onderhoudende manier in haar workshop. Iedereen die op een kantoor werkt, of nu juist thuiswerkt vanwege corona, zal veel herkennen in haar bijdrage. Ze houdt je een spiegel voor waardoor je ook op een andere manier naar je werk en je collega’s gaat kijken. Schrijf je hieronder in voor haar webinar van 19 mei 2021.

Inschrijven voor dit evenement?

Login of maak een account aan.

Misschien vind je dit ook interessant