Donderdag 13 september vond het A+O college plaats bij Gemeente Deventer. Tijdens dit college werden de vier pilots gepresenteerd van het project 3-2-1-Co! over de positie van jongeren in de arbeidsmarkt. Daarna presenteerde bureau Steam verschillende strategieën en concepten op het gebied van employee branding.

3-2-1-Co!

Vier gemeenten presenteerden hun pilots en dit zijn in het kort de uitkomsten!

Gemeente Lelystad

Door middel van Virtual Experience (=op een vernieuwende manier online iets ontdekken) laten zien hoe leuk het is om bij de gemeente Lelystad te werken. Er is onderzoek gedaan, een strategie ontwikkeld en een plan van aanpak gemaakt. Uiteindelijk zijn er filmpjes gemaakt waarin naar voren komt hoe het is om bij de gemeente Lelystad te werken. Hier wordt Lelystad neergezet als een merk en de bijzonderheden uit de gemeente worden uitgelicht (denk aan vliegveld, haven etc.). Tevens wordt duidelijk hoe leuk het is om voor een werkgever als gemeente Lelystad te werken ( bijvoorbeeld flexwerk).

Gemeente Deventer

Gemeente Deventer is op zoek naar 13 nieuwe collega’s. De gemeente wil het liefst jongeren aantrekken maar mag dit niet zo communiceren. Zij hebben i.s.m. een campagnebureau de campagne “Zin in Gezeik” gelanceerd. Door een specifieke jongerencampagne op te zetten hopen ze veel jongeren te trekken voor de selectiedag. Ondertussen zijn er 150 aanmeldingen voor de selectiedag. Tijdens de dag pitchen 13 managers hun verhaal. Sollicitanten kunnen hun sollicitatie in een gouden envelop indienen waarna er gebattled wordt om de functie.

Gemeente Vlaardingen

Hoe krijgen we jong en oud meer verbinden met elkaar binnen de werkorganisatie? En hoe kunnen we kennis binnen de organisatie aan elkaar overdragen en talenten benutten? Gemeente Vlaardingen heeft een talentscan ontwikkeld. Door middel van een test kunnen medewerkers hun talent ontdekken. Managers krijgen workshops om het gesprek met medewerkers aan te gaan over hun talenten. Ondertussen heeft 54% van de medewerkers de scan gedaan. Daarna zal er een talentenbinder ontwikkeld worden waar medewerkers klussen op kunnen zetten. Talenten kunnen dan verbonden worden aan een klus!

Gemeente Veenendaal

Om verbinding te leggen tussen jong en oud is de Veenendaalse verrassing georganiseerd. Er waren 8 verrassingen waar 16 deelnemers aan deel konden nemen. Op de dag zelf trok dit 250 medewerkers. Waarna duidelijk werd wie er werd verrast. Deze medewerkers mochten een dagje op stap binnen de gemeente. Zo kwamen collega’s die elkaar normaal gesproken niet zo vaak zien op een andere manier met elkaar in contact. Medewerkers gingen o.a. op bezoek bij de stadswerf, brandweer en de stadsakker.

Arbeidscommunicatie

Na alle 3-2-1-Co! pilots gaf bureau Steam nog een presentatie over de kracht van employee branding.

Alle presentaties vind je bij de downloads.

Aanbevolen voor u