Bijna alle gemeenten hebben vacatures en 14% ervan staan zelfs al langer dan een half jaar open. En dat is wel eens anders geweest!

Bijna alle gemeenten hebben vacatures en 14% ervan staan zelfs al langer dan een half jaar open. En dat is wel eens ander geweest! Gemeenten willen snel reageren op de veranderende arbeidsmarkt, zich goed presenteren als aantrekkelijk werkgever en de juiste mensen aantrekken voor het vele interessante werk dat er is. Maar hoe pak je dat aan? Wat zoekt de kandidaat van vandaag in een nieuwe functie? Waar kun je die kandidaat (virtueel) ontmoeten? Het A+O fonds Gemeenten gaf Motivaction en Intelligence Group opdracht te onderzoeken hoe gemeenten hun arbeidsmarktcommunicatie inzetten om het juiste talent te kunnen aantrekken en welke knelpunten ze daarbij tegenkomen. De resultaten van dit onderzoek zijn gebundeld in het rapport ‘Waar haal je ze vandaan?’

En natuurlijk bieden we direct ook tips en hulpmiddelen waar gemeenten vandaag al hun voordeel mee kunnen doen.
Onbekendheid met de gemeente als werkgever bij kandidaten, onervarenheid met werven in een krappe markt en een gebrek aan actuele arbeidsmarktinformatie noemen gemeenten als belangrijkste knelpunten. Gelukkig professionaliseren gemeenten hun arbeidsmarktcommunicatie al volop. Het rapport biedt tips van collega’s, adviezen van de professionals van de Intelligence Group en zes factsheets met informatie over het arbeidsmarktgedrag van de meest schaarse doelgroepen voor gemeenten van dit moment.

A&O magazine

Meer lezen? Vind hier het complete artikel terug in de jubileum editie van A&O magazine of klik op onderstaand plaatje voor het rapport.

Meer over arbeidsmarktcommunicatie? Lees hier de inspirerende praktijkcases van deelnemers aan 3-2-1-Co!:

Zin in Gezeik (Gemeente Deventer)

Gluren bij de Buren (Gemeente Hengelo)

 

 

Aanbevolen voor u