“Gaat het lukken?”, de vraag die Anja Grootoonk, gemeentesecretaris Almere, stelde op de ochtend van de mobiliteitsmarkt. De spanning was groot bij de Gemeente Almere. De organisatie, het management, de vacaturehouders, de bezoekers; iedereen was bereid om iets nieuws uit te proberen, maar de afloop er van was nog niet bekend. Aan het einde van de middag kon iedereen opgelucht ademhalen, de mobiliteitsmarkt was een groot succes! Ruim 200 medewerkers bezochten de markt en hadden boeiende gesprekken over hun ontwikkeling en mobiliteit.

De paarse cassette en mobiliteit

Talentontwikkeling is een van de 4 speerpunten voor de organisatieontwikkeling 2010 – 2015 van de Gemeente Almere, met als doel te groeien naar een toekomstbestendige, duurzame en flexibele organisatie. Deze visie heeft de kleurrijke naam gekregen: “De paarse cassette”. Uit het speerpunt Talentontwikkeling is de “Almere Morgen” ontstaan, het centrale hart voor mobiliteit en talentontwikkeling van de gemeente. Dimphy Aarts, Manager Almere Morgen: “Wij willen uitdragen dat mobiliteit meer is dan van baan verwisselen.” Een van de activiteiten die de afgelopen periode is georganiseerd is een mobiliteitsmarkt voor de medewerkers van de Gemeente Almere.

Actuele, toekomstige vacatures en meer …
mobiliteit almere1

Met marktkramen, ouderwetse prikborden met vacatures, kundige medewerkers en enthousiaste bezoekers werd het een levendige, sfeervolle mobiliteitsmarkt. In het kader van Strategisch Personeelsbeleid werden er niet alleen actuele vacatures aangeboden, maar ook vooruitgelopen op toekomstige vacatures. Deze ontstaan bijvoorbeeld vanwege pensionering van de huidige medewerker of ter vervanging van externe inhuur.

Het was mogelijk om met ongeveer 25 vacaturehouders en medewerkers over hun vacature of functie te praten. Maar er was meer:  bij de stand van de ondernemingsraad kon je terecht met je vragen, je kon advies krijgen om je CV op te pimpen en de Vrijwilligerscentrale bood een prima methode om jezelf te ontwikkelen en je maatschappelijke betrokkenheid te laten zien.

Draagvlak directieteam

De organisatie had niets te klagen over de opkomst voor de diverse workshops, de belangstelling was groot. Bovendien kreeg de Almere Academie volop nieuwe aanmeldingen voor hun trainingen. “Het succes van deze markt zit vooral in het persoonlijke contact tussen de collega’s en vacaturehouders. Er is veel tijd gestoken in de organisatie en de communicatie. En we zijn naar de medewerkers toegegaan om ze persoonlijk uit te nodigen”, vertelt Kenneth Jiawan, loopbaanadviseur en organisator. Ook de betrokkenheid van bovenaf speelde een belangrijke rol. “Het feit dat het directieteam hun vergadering onderbrak om de markt te bezoeken heeft men erg gewaardeerd.”

Vervolg

De volgende mobiliteitsmarkt staat alweer gepland op donderdag 30 oktober. Jiawan vertelt: “De sfeer, de ontmoetingsplek, het voeren van informatieve en boeiende gesprekken: allemaal ingrediënten die we in oktober laten terugkomen.” Maar er worden ook dingen toegevoegd. “Er zal in ieder geval extra aandacht zijn voor de vacaturehouders. Zij krijgen bijvoorbeeld tips om vacatures (nog) aantrekkelijker te verkopen en handvatten om het gesprek met kandidaten te voeren. Ook zorgen we voor een mooie afronding van de dag.”

3 tips voor een succesvolle mobiliteitsmarkt:

Betrek leidinggevenden
Zorg voor een persoonlijke benadering van de uitnodigingen
Iedereen moet het weten, dus zorg voor veel PR!

Denkt u erover om binnen uw gemeente een markt te organiseren? En wilt u leren van de aanpak van Almere? Neem dan contact op met Kenneth Jiawan via kjiawan@almere.nl.

Aanbevolen voor u