Hoe voer je als gemeenteambtenaar écht een goed gesprek? Niet alleen over de inhoud, maar ook over jezelf, je rol, je omstandigheden én die van de ander? Het nieuwe whitepaper Een goed gesprek begint bij jezelf én de compacte samenvatting ervan helpen je op weg.
In onze steeds complexere werkomgeving, met continue maatschappelijke opgaven en veranderingen, is het essentieel dat we elkaar goed blijven verstaan. Een goed gesprek zorgt voor betere samenwerking, minder miscommunicatie én meer werkplezier. Maar wat maakt een gesprek eigenlijk ‘goed’?
Zes succesfactoren die het verschil maken
Het whitepaper laat zien dat het succes van een gesprek niet begint bij gespreksmodellen of formats, maar bij jezelf. Zes succesfactoren helpen je om dat inzichtelijk te maken:
-
De mens achter het gesprek
-
Persoonlijke omstandigheden
-
De rol en positie van gesprekspartners
-
De wijze van communiceren
-
De condities waaronder het gesprek plaatsvindt
-
Het doel en onderwerp van het gesprek
Daarnaast krijg je praktische tips om deze factoren bewust mee te nemen in je voorbereiding en uitvoering van gesprekken. Denk aan: hoe beïnvloeden emoties je toon? Hoe bepaal je het juiste moment en de juiste plek voor een gesprek? Hoe vermijd je invullen voor een ander?
Samenvattende toolkit
Voor wie minder tijd heeft, is er ook een handige samenvatting op één A3, met alle tips overzichtelijk bij elkaar. Perfect om op te hangen op de werkvloer of in een teamruimte. Van de kracht van ANNA en NIVEA tot de invloed van rol en status: alle inzichten in één oogopslag.
Voor wie?
Deze instrumenten zijn bedoeld voor alle medewerkers bij gemeenten, van baliemedewerker tot teamleider, van beleidsadviseur tot projectmanager. Want: een goed gesprek begint bij jezelf – maar je voert het nooit alleen.