Burgers en ondernemers hebben vaak contact met de overheid en doen dit via verschillende kanalen. Denk aan het raadplegen van informatie via een mobiele app, online formulieren of een persoonlijk gesprek aan de balie. Deze verschillende kanalen hebben voor- en nadelen. VNG Realisatie werkt op dit moment aan een omnichannel (of klantgedreven dienstverlening) strategie met een werkgroep van gemeenten en overheidsorganisaties. A&O fonds Gemeenten gaat tijdens dit traject met gemeenten aan de slag om de impact van omnichannel op mens en organisatie duidelijk te maken.

Wat is omnichannel?

Omnichannel is een strategie om de dienstverlening voor de gehele gemeente te verbeteren en toekomstbestendig te maken. De verbetering van het contact tussen inwoners, ondernemers en overheid staat hierbij centraal. Stapsgewijs wordt er toegewerkt naar een inclusieve klantinteractie waarin alle communicatiekanalen naadloos bij elkaar komen zodat de dienstverlening verbetert. In onderstaand filmpje wordt helder uitgelegd wat omnichannel is.

Accepteer onze cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

Wat gaan we doen?

1. Leerkringen georganiseerd door VNG Realisatie
De deelnemende gemeenten werken stapsgewijs naar een inclusieve klantinteractie waarin alle kanalen naadloos bij elkaar komen zodat de dienstverlening verbetert. Deze leerkringen zijn vooral gericht op de technische kant van omnichannel, zie ook de website van VNG Realisatie.

2. Leerkringen georganiseerd door A&O fonds Gemeenten
In het najaar van 2021 organiseert A&O leerkringen die vooral gericht zijn op de mens en organisatie kant van omnichannel. We gaan o.a. aan de slag met de praktische toepassing van omnichannel en hoe neem ik mijn organisatie mee in deze innovatie. Dit doen we onder leiding van Jeroen Stam en Alexandra van der Lee aan de hand van het Innovatie Oefenboek (publicatie zomer 2022).
Deze leerkringen zijn zowel toegankelijk voor gemeenten die hebben deelgenomen aan de leerkringen van VNG Realisatie als gemeenten die daar niet aan hebben meegedaan. Via deze website en onze nieuwsbrief maken we in de zomer de data, het programma en hoe je je inschrijft voor deze leerkringen bekend.
Naast deze leerkringen organiseert A&O fonds Gemeenten ook een aantal bewustwordingssessies op maat met een aantal gemeenten over omnichannel en wat dit betekent voor medewerkers en organisatie.

Vragen

Voor meer informatie over omnichannel stuur een e-mail naar joost.groenestein@aeno.nl of kijk op de website van de VNG Realisatie.

Misschien vind je dit ook interessant