Checklist team- en organisatiesignalen van werkdruk & werkplezier
Om werkdruksignalen tijdig op te pikken is het van belang om naar de hoogte ervan te kijken én naar de ontwikkeling ervan, of er een stijgende trend is te zien. Bij werkpleziersignalen kan het interessant en fijn zijn als het de laatste tijd meer is geworden. Maar dat hoeft natuurlijk niet: goed is goed genoeg, ook als dat al jaren zo is!
Werkdruksignalen:
• Werkvoorraden of achterstanden
• Deadlines missen, fouten maken
• Verzuim (bv. kort frequent verzuim en lang verzuim door stressklachten)
• Verloop
• Overuren, verlofstuwmeren
• Klachten van anderen (bv. klanten, andere afdelingen)
• Onderlinge irritaties en misverstanden
• Gehaast en gejaagd gedrag
• Pauzes overslaan
• moeite om besluiten te nemen, in bureaucratie doorschieten en verzanden
• Onderling klagen, ook over werkdruk
• Passiviteit en gelatenheid in werkoverleg
• Gebruik van emotioneel geladen woorden en/of zwart-wit termen (bv. verschrikkelijk, ontzettend, altijd & nooit)
• Cynisme
• Naar binnen gericht, afschermen. Collega’s en andere afdelingen niet helpen en geen interesse in. ‘eiland-denken’.
Zijn deze signalen hoog of gestegen?
Werkpleziersignalen:
• Goede prestaties, in kwaliteit, kwantiteit en snelheid
• Prettige onderlinge sfeer
• Flink gelachen, prettige humor
• Positieve aandacht voor elkaar
• Onderlinge steun in uitvoeren functie en ook in omgaan met werkdruk en veranderingen
• In werkoverleg luisteren deelnemers goed naar elkaar, doen ze actief mee en nemen ze initiatieven
• Ideeën en uitvoering van verbetering & vernieuwing
• Balans tussen inspanning en ontspanning
• elkaar op gezonde en ontspannen wijze feedback geven, over wat goed gaat én wat beter kan
• trots op en verbondenheid met prestaties, de functie en de organisatie
• tevredenheid over werk-privébalans en arbeidsomstandigheden
• hoge klanttevredenheid
Zijn deze werkpleziersignalen goed?