Burgers en ondernemers hebben vaak contact met de overheid en doen dit via verschillende kanalen. Denk aan het raadplegen van informatie via een mobiele app, online formulieren of een persoonlijk gesprek aan de balie. Deze verschillende kanalen hebben voor- en nadelen. VNG Realisatie werkt op dit moment aan een omnichannel (of klantgedreven dienstverlening) strategie met een werkgroep van gemeenten en overheidsorganisaties. A&O fonds Gemeenten gaat tijdens dit traject met gemeenten aan de slag om de impact van omnichannel op mens en organisatie duidelijk te maken.

Wat is Omnichannel?

Omnichannel is een strategie om de dienstverlening voor de gehele gemeente te verbeteren en toekomstbestendig te maken. De verbetering van het contact tussen inwoners, ondernemers en overheid staat hierbij centraal. Stapsgewijs wordt er toegewerkt naar een inclusieve klantinteractie waarin alle communicatiekanalen naadloos bij elkaar komen zodat de dienstverlening verbetert. In onderstaand filmpje wordt helder uitgelegd wat Omnichannel is.

Accepteer onze cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

Wat gaan we doen?

1. Leerkringen georganiseerd door VNG Realisatie
De deelnemende gemeenten werken stapsgewijs naar een inclusieve klantinteractie waarin alle kanalen naadloos bij elkaar komen zodat de dienstverlening verbetert. Deze leerkringen zijn vooral gericht op de technische kant van omnichannel, zie ook de website van VNG Realisatie.

2. Bewustwordingssessie
Naast deze leerkringen organiseert A&O fonds Gemeenten ook een aantal bewustwordingssessies over Omnichannel. Dit is op maat met een aantal gemeenten. We gaan in op wat Omnichannel betekent voor medewerkers en organisatie en gebruiken daarbij vaak simulaties.

3. Inspiratiebijeenkomst Omnichannel aanpak

Op 18 november van 09:00-12:00 organiseert VNG een online webinar over omnichannel. Wil je weten welke initiatieven al werken in de praktijk? Of wat de impact van de omnichannel aanpak is op het contact met inwoners en ondernemers? Of welke invloed omnichannel heeft op je organisatie en/of houding/gedrag van je medewerkers? Meld je dan aan.

Vragen

Voor meer informatie over Omnichannel stuur een e-mail naar joost.groenestein@aeno.nl of kijk op de website van de VNG Realisatie.

Misschien vind je dit ook interessant