Starten met autonomie

Autonomie is de professionele regelruimte van de medewerker, binnen de kaders van de organisatie en in afstemming met het team.

Waarom is dit belangrijk?

Autonomie leidt tot

  • meer grip op werk en meer energie en werkplezier
  • minder stressklachten

De leidinggevende

  • Geef medewerkers de ruimte om het werk licht aan te passen aan hun talenten en persoonlijkheid.
  • Geef hierbij kaders aan, maar maak die zo ruim mogelijk.
  • Schrap overbodige regels en procedures.
  • Vertrouw op de professionaliteit van je medewerkers.
  • Geef rust, ruimte en ruggensteun.

De medewerker

  • Neem de besluiten die je op basis van jouw professionele expertise zelf kunt nemen.
  • Breng in kaart welke taken jou energie geven en kosten.
  • Bedenk wat je kunt aanpassen om jouw werk leuker te maken, zonder anderen daarmee te belasten.
  • Neem initiatief om je werk ook daadwerkelijk anders te gaan doen.
  • Bespreek jouw aanpassingen en ervaringen met je leidinggevende en collega’s.