"Je werkt bij de Omgevingsdienst? Oké…" Nicolette Baijer krijgt vaak een glazige blik als ze vertelt dat ze werkt bij de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB). De onbekendheid van haar werkgever is nadelig voor het werven van nieuwe mensen. De OMWB timmert daarom aan de weg met een inhousedag.

Nicolette baijer inhousdag omwb portret

We willen iets doen aan ons stoffige imago.

Nicolette Baijer, HR-adviseur

28 medewerkers gaan de komende vijf jaar met pensioen bij de OMWB en daarmee verliest de organisatie veel kennis. Hoe komen we aan nieuwe collega’s met een geschikte opleiding? Dat is de vraag waar Nicolette als HR-adviseur voor staat.

Een stagiaire op de afdeling Communicatie deed een afstudeerdopdracht. Zij kwam met het advies om studenten en werkenden met de OMWB te laten kennis maken op kantoor en buiten op locatie. Kortom, een inhousedag te organiseren. Een geslaagde actie; één nieuwe collega is aangenomen en mogelijk volgt binnenkort een tweede.

"Onze stagiaire had als afstudeeropdracht te onderzoeken hoe we op de arbeidsmarkt de OMWB beter in de kijker kunnen spelen en om generatie Z met ons te laten kennismaken en aan ons te binden. Uit haar onderzoek bleek dat we een stoffig imago hebben, volstrekt onterecht trouwens en daar willen we iets aan doen," zegt Nicolette. Met een collega van Communicatie werkte ze het idee voor de inhousedag uit. Het doel dat ze zichzelf stelden? "Minimaal één medewerker in dienst nemen, dat is gelukt."

Eén nieuwe collega is aangenomen en mogelijk volgt binnenkort een tweede.

Nicolette Baijer, HR-adviseur
Inhousedag flyer omwb 1000

MBO en HBO opleidingen

In de communicatie zetten Nicolette en haar collega’s breed in op het bereiken van de regionale mbo- en hbo-opleidingen en - landelijk - op studenten van de technische universiteiten. De gezochte kandidaten hebben opleidingen op het terrein van recht, milieukunde, bouwkunde of verschillende andere technische richtingen.

Ze maakten een flyer met een korte, wervende uitleg van het werk van de omgevingsdienst en de uitnodiging om in huis en op verscheidene werklocaties te komen kennismaken.

"We hebben de scholen gevraagd de flyer via hun kanalen te publiceren, dat was geen probleem. De studieverenigingen vroegen geld, daarvoor hadden we geen budget. Onze jongere collega’s postten de flyer via LinkedIn en andere socials. Vanuit de OMWB deden we dat met onze eigen accounts. Het verspreiden van de flyer vond plaats een maand voor het evenement. In totaal meldden zich 22 belangstellenden aan. "Een mooi aantal, daar waren we tevreden mee."

Het idee was de verschillende onderdelen van de organisatie goed te presenteren.

Nicolette Baijer, HR-adviseur

Op locatie

Nu moesten ze zorgen voor een aantrekkelijk en informatief programma. Hoe pakten ze het aan? "Het idee was de verschillende onderdelen van de organisatie goed te presenteren: vergunningverlening, toezicht, handhaving en meting & onderzoek. Elk team kreeg het verzoek een workshop te organiseren, waar mogelijk op de plek van het werk."

De collega’s in de organisatie waren enthousiast. Team Meting & Onderzoek kwam op het idee de grote wagen met meetapparatuur te plaatsen op het parkeerterrein bij Albert Heijn, gelegen naast een drukke weg. Zo konden ze de gasten aanschouwelijk vertellen over geluidsbelasting, milieunormen en de rol van de omgevingsdienst bij het doen van metingen in de leefomgeving.

Inhousedag omwb 800

De mensen van het team Toezicht presenteerden een casus. Hoe gaat een toezichthouder te werk wanneer hij een boerderij bezoekt. Waar let hij op? Hoe gaat hij het gesprek aan? Nicolette begon het programma met een eat & meet, een lunch waarbij de gasten vast in gesprek konden gaan met medewerkers van de OMWB. Daarna was er een plenaire startbijeenkomst met een algemene presentatie over het werk van de omgevingsdienst, vervolgens gingen de deelnemers in vier werkgroepen uiteen.

Niet alles zat mee. Toen de inhousedag was aangebroken was in het hele land een grote treinstoring. Van de 22 aanmelders konden er maar 16 de OMWB bereiken. "Jammer, maar nog altijd ruim boven de ondergrens van tien deelnemers die we hadden afgesproken," zegt Nicolette. "Positief is dat het heel geanimeerd was. Deelnemers waren geïnteresseerd en de betrokken medewerkers vertelden enthousiast over hun vakgebied. Ze vonden het leuk om te doen en om daar de tijd voor te krijgen. Ook intern een waardevol proces dat de trots op de organisatie versterkt."

Voor herhaling vatbaar

Wat is de slotsom? Is het evenement voor herhaling vatbaar? "Zeker, maar de volgende keer gaan we een aantal zaken anders aanpakken. We plannen de volgende inhousedag net voor de zomer zodat we mensen bereiken die bijna gaan afstuderen. Een ander leerpunt is dat we specifieker gaan bepalen welke doelgroepen we willen bereiken, en welke vacatures openstaan of vrijkomen. Welke mensen hebben we nodig?

Nicolette gaat bij de voorbereiding van de nieuwe inhousedag met de directie en het MT in gesprek om de verwachtingen door te spreken. Ook wil ze workshops van de teams nog beter doornemen van tevoren. "Je moet goed opletten dat het geen zendverhaal wordt, want dan denken mensen nog dat je een saaie organisatie bent. We willen de volgende keer daarom nog meer doen op locatie."

De inhousedag heeft een steuntje in de rug gekregen met hulp van subsidie van A&O fonds Gemeenten. Meer weten over subsidies en mogelijkheden voor jouw gemeente?

Misschien vind je dit ook interessant