Landelijk neemt het aantal gemeentelijke vacatures af. Gemeenten anticiperen op het zogeheten ‘ravijnjaar’ van 2026 en worden voorzichtiger in hun personeelsbeleid. Dat blijkt uit de eerder verschenen Vacaturemonitor. Niet in de regio Drechtsteden. Daar zetten de betrokken gemeenten al langer in op een proactieve en vernieuwende aanpak van arbeidsmarktcommunicatie.

Die aanpak levert succes op. ‘Naast het invullen van vacatures bouwen we actief aan een sterk en toekomstbestendig regiowerkgeversmerk, waar het goed werken, wonen en leven is.’

Verschilmakers op de Arbeidsmarkt

Dit verhaal hoort bij onze verhalenseries over de verschilmakers bij gemeentelijke organisaties. A&O fonds Gemeenten helpt gemeenten bij de ontwikkeling en professionalisering als werkgever en bij de ontwikkeling en groei van medewerkers. A&O is er voor de verschilmakers.

Bedrijfsvoering Drechtsteden werkt namens zeven gemeenten en drie gemeenschappelijke regelingen in de regio: Dordrecht, Zwijndrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Alblasserdam, Papendrecht, Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam en de drie gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid, Sociale Dienst Drechtsteden en Dienst Gezondheid & Jeugd.

Zij staan gezamenlijk achter het regiowerkgeversmerk Smart Delta Drechtsteden, waarmee zij inzetten op het aantrekken van talent voor de eigen organisaties. De kernboodschap: werk in je eigen regio, maak impact op je woon- en leefomgeving, en doe dit op een duurzame manier, voor jezelf én je gemeenschap.

De organisatie heeft haar werving en selectie de afgelopen jaren vernieuwd. Wat begon als een noodzaak – talloze vacatures raakten moeilijk ingevuld– groeide al snel uit tot een innovatieve regionale strategie. De aanpak ging van ‘u vraagt, wij draaien’ naar een adviserende, datagestuurde rol. “We opereren nu veel planmatiger,” vertelt Jan Bender, adviseur arbeidsmarktcommunicatie. “We bouwen pipelines van geïnteresseerden in plaats van alleen reageren op openstaande vacatures.”

Jan britta drechtstedeb verschilmakers 1000

Regionale focus, lokaal resultaat

Een belangrijke succesfactor is de regionale oriëntatie. De campagnes zijn gericht op vakprofessionals die al in of nabij de Drechtsteden wonen. Daarmee speelt het team Werving & Selectie van Bedrijfsvoering Drechtsteden in op de voordelen van werken dicht bij huis: een kortere woon-werkafstand, minder ecologische footprint en méér zingeving. “Hoe mooi is het als je bijdraagt aan het verbeteren van je eigen leefomgeving?,” stelt Bender.

Deze boodschap slaat aan. Zo wist het team Werving & Selectie voor de tien organisaties bijvoorbeeld vorig jaar 29 van de 47 vacatures binnen het domein ruimtelijke ontwikkeling in drie maanden in te vullen via een doelgerichte campagne, gericht op vakprofessionals binnen het domein. Eerder waren vergelijkbare successen geboekt in campagnes gericht op financials en trainees. Momenteel werkt het team Werving & Selectie van Drechtsteden aan een campagne om latent werkzoekenden in de regio te activeren, gevolgd door een nieuwe doelgroepcampagne in het najaar.

Brita drechtsteden verschilmakers portret

Jonge mensen zijn de brandstof voor vernieuwing.

Brita van den Bos, Senior adviseur arbeidsmarkt Jong Talent

Eigen campagnes ontwikkelen

Een andere opvallende wending is de beslissing om niet langer dure externe wervingsbureaus in te schakelen. Drechtsteden ontwikkelt nu haar campagnes zelf, inclusief de creatieve uitingen en strategische plaatsing. De regio wordt actief gepositioneerd als aantrekkelijk werkgebied, in plaats van enkel losse vacatures te promoten. “Het mes snijdt aan twee kanten, naast het invullen van vacatures bouwen we actief aan een sterk en toekomstbestendig regio werkgeversmerk waar het goed werken, wonen en leven is”, vult Brita van den Bos, senior adviseur arbeidsmarkt Jong Talent, aan.

Eén regio, één interne markt

Ook binnen de eigen organisatie is samenwerking cruciaal. De publieke dienstverleners hanteren een gedeelde interne arbeidsmarkt. “Vacatures worden eerst vijf dagen intern aangeboden, zodat collega’s uit de regio de eerste kans krijgen”, vertelt Van den Bos. “We kunnen kandidaten binnen de regio behouden en beter laten doorstromen. Behoud is goud.”

Naast ervaren professionals investeert Drechtsteden ook actief in jong talent. Stages, traineeships en laagdrempelige instapmogelijkheden moeten jonge mensen enthousiast maken voor een carrière in de publieke sector. “Jonge mensen zijn de brandstof voor vernieuwing,” zegt Van den Bos. “Daarmee willen we voorkomen dat gemeentehuizen verder vergrijzen.”

Jan bender drechtstedeb verschilmakers 1000

Publieke professionals spelen een essentiële rol in het ondersteunen van de regionale bedrijvigheid. Werken voor de overheid betekent hier dus ook: meewerken aan economische bloei.

Jan Bender, Adviseur arbeidsmarktcommunicatie

Daarbij wordt steeds meer gebruik gemaakt van data. Drechtsteden werkt aan een nieuw systeem waarin sollicitatiegegevens, doorstroom en uitstroom, via verschillende HR-systemen worden samengebracht in één platform, legt Bender uit. “Hierdoor moet beter duidelijk worden welke wervingskanalen het effectiefst zijn, hoe lang vacatures openstaan, en hoe duurzaam het personeelsbeleid daadwerkelijk is.”

Jan britta2 drechtsteden verschilmakers 1000

Aan de slag met de HR-kengetallen van je gemeente?

Op het dashboard van de Personeelsmonitor kun je de HR-kengetallen van je gemeente benchmarken. Meer over weten? Laat je bijpraten over de regionale trends en ontwikkelingen uit de Personeelsmonitor 2024 en het dashboard tijdens een (online) regiobijeenkomst. Check de data hieronder en schrijf je in!

Personeelsmonitor Dashboard

Doorbreken van stereotype

Een belangrijk onderdeel van de communicatie is het doorbreken van het stereotype dat werken voor lokale overheid, zoals een gemeente, saai of bureaucratisch zou zijn. “De werkelijkheid is precies het tegenovergestelde,” zegt Bender. “Door maatschappelijke, technologische en politieke ontwikkelingen is er juist veel dynamiek. En je werk heeft directe impact.”

Daarbij wijst hij op de economische kracht van de regio: Drechtsteden is het derde maritieme economische cluster van Europa, met internationale spelers als Boskalis en Damen Shipyards, en een stevige maakindustrie. “Publieke professionals spelen een essentiële rol in het ondersteunen van deze bedrijvigheid. Werken voor de overheid betekent hier dus ook: meewerken aan economische bloei.”

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De aanpak van Bedrijfsvoering Drechtsteden laat zien dat met een regionale, datagedreven en mensgerichte visie ook in moeilijke tijden de juiste mensen kunnen worden gevonden en gebonden. Een opvallend aspect van de aanpak is het betrekken van medewerkers bij werving. Collega’s fungeren als ambassadeurs en delen vacatures in hun netwerken. Zo ontstaat er een breed gedragen gevoel van eigenaarschap. “Iedereen wil in een leuk team werken,” aldus Bender. “Dus dan moet je ook samen zorgen dat dat team gevuld blijft met de juiste mensen.”

Van den Bos heeft een heldere boodschap voor andere gemeenten en regio’s: “Richt je op het talent in je directe omgeving. Dat is duurzamer, efficiënter en versterkt de betrokkenheid. En vergeet niet: laat collega’s meedenken en meedoen. Dan gaat werving leven in de organisatie.”

Door de kracht van samenwerking juist te benutten, ook als werkgevers, bouwt de regio Drechtsteden aan duurzame, toekomstbestendige dienstverlening. En dat is winst voor zowel de gemeenten, hun medewerkers als voor de inwoners in de regio.

Zelf aan de slag

  • Meld je dan aan voor de Jumpstart Arbeidsmarktstrategie en start met een arbeidsmarktstrategie die echt werkt!
  • Liever iets meer laagdrempelig aan de slag? Meld je dan aan voor de community arbeidsmarktstrategie. In de community delen gemeenten praktijkvoorbeelden en helpen ze elkaar verder.
Community Arbeidsmarktstrategie
Omdat je schaken 1400

Misschien vind je dit ook interessant