Meegaan in digitalisering en robotisering is niet altijd even makkelijk voor medewerkers van gemeenten. Het programma Digiduurzaam kan daarbij helpen. Leidinggevenden en medewerkers krijgen in workshops inzicht in de veranderingen en hoe je daarmee om kunt gaan. Drie deelnemers delen hun ervaringen.

Het kwam niet uit henzelf om mee te doen aan Digiduurzaam. Jelle Anema van de gemeente Leeuwarden: “Mijn leidinggevende vroeg of dit iets voor mij was. Dat kwam omdat ik redelijk kritisch stond tegenover de invoering van Topdesk. Als salarisadministrateur vind ik interactie met de klant het leukste van mijn werk. Ik zei dat dat zou verdwijnen als alles digitaal gaat.”

Joke Kuiken van de gemeente Waadhoeke: “Dat we meededen was - tussen aanhalingstekens- een verplichting vanuit het werk. Van ons wordt verwacht dat we iets met digitalisering gaan doen en dan moet je wel een beetje van de hoed en de rand weten. Ik ging er met zwaar gemoed naartoe, want ik ben een gigantische digibeet. Dus ik dacht: jeetje, moet ik nu nog aan de slag met allerhande gekke dingen? Ik begon met een vooroordeel.”

Haar collega Brenda Frik: “Door onze afdelingsmanager werden vier medewerkers uitgekozen. We hebben geïnformeerd of we na de eerste twee sessies door moesten gaan omdat het ons aanvankelijk niet veel nieuws had gebracht. Onze leidinggevende wilde toch graag dat we alle andere sessies ook gingen volgen. De sessies kostten ook veel tijd, terwijl je ook andere werkzaamheden hebt die gewoon doorgaan.”

Inzichten

Door corona waren de bijeenkomsten digitaal. Natuurlijk was dat jammer en zo’n twee uur achter een scherm zitten, is best vermoeiend. Maar al met al heeft het traject zeker inzichten geboden. Jelle: “De sessie waar we een robot hebben gebouwd, was echt heel leuk. Dan zie je wat er met een robot mogelijk is en welk werk die uit handen kan nemen. Ik heb tegen mijn leidinggevende gezegd dat ik wel een cursus ‘robot bouwen’ wil volgen, zodat we dat zelf ook kunnen toepassen.”

Ook Joke en Brenda zijn allebei enthousiast over de bijeenkomst met de robot. Over een ander onderdeel zijn hun meningen verdeeld: jezelf vergelijken met een muziekinstrument. Joke: “Dat was toen ik net terugkwam van vakantie en mijn huiswerk niet had gedaan, maar hier haakte ik wel even af. Ik denk dat ik daar gewoon veel te nuchter voor ben.”

Brenda: “In het begin dacht ik: wat is dit, wat moet ik hiermee? Maar het is me wel bijgebleven. Het geeft inzicht in hoe ik werk en wat de punten zijn waar ik nog wat meer mee wil.”

Spiegel

Digitaliseren heeft ook voordelen, ziet Jelle: “Door digitalisering wordt het gewoon makkelijker. We hebben er ook baat bij, want klussen die nu vaak blijven liggen, kunnen misschien door de inzet van een robot worden uitgevoerd.”

Brenda: “Bij het leerlingenvervoer worden nu veel vragen via de telefoon of mail gesteld. Het zou veel tijd schelen wanneer je hier een chatbot voor gaat gebruiken, veel vragen zouden zo al beantwoord kunnen worden. Zo is er meer tijd voor de moeilijkere gevallen. Die blijven altijd, dus we zijn niet bang dat ons werk verdwijnt.”

Joke: “Voor een werkgever is digitalisering de toekomst. En ik denk dat iedere medewerker er ook aan mee moet doen. De jeugd is er natuurlijk veel handiger in.”

Brenda: “Wij hebben wat meer tijd nodig, maar we doen het wel.”

Joke: “Je moet ook de spiegel voorhouden en naar jezelf kijken. Ik ben eigenlijk best vastgeroest in oude dingen. Die moet je loslaten en dat vind ik lastig. Als ik dat bij de werkgever aangeef, dan is daar alle begrip voor en daar willen ze ook in begeleiden. Maar je moet eerst voor jezelf op een rijtje hebben welke kant je uit wil.”

Misschien vind je dit ook interessant