Hé jij, verschilmaker! Je doet fantastisch werk door dag in dag uit voor onze samenleving te zorgen. Maar soms, tussen al dat zorgen door, vergeet je misschien een beetje goed voor jezelf te zorgen. Herkenbaar? Geen zorgen. Neem een kort momentje voor jezelf en ga op minivakantie. Gewoon waar je nu zit, achter je computer. Klinkt goed, toch? Lees snel verder en ontdek 8 simpele ontspanningsoefeningen, waarvan jij in no-time weer helemaal bent opgeladen.

Socialpost endeavour 1000

1. De drie-minuten adempauze

Ademhalen doen we natuurlijk allemaal. Maar doe je het ook goed? Neem drie minuten de tijd om diep in en uit te ademen. Concentreer je volledig op je ademhaling: adem in door je neus, houd even vast, en adem langzaam uit door je mond. Dit helpt je om je gedachten te ordenen en je lichaam te ontspannen.

2. De bureaustoel-draaier

Zit je? Mooi. Draai nu langzaam met je bureaustoel van links naar rechts en terug. Houd je rug recht en voel hoe je middel lekker loskomt. Dit is niet alleen ontspannend, maar ook goed voor je rug. Win-win!

3. De virtuele strandwandeling

Sluit je ogen (ja, echt, doe maar) en beeld je in dat je op het strand loopt. Voel het zand tussen je tenen, hoor de golven en ruik de zeelucht. Een paar minuten op je eigen privéstrand en je bent weer helemaal zen. Bonustip: met wat strandgeluiden op je koptelefoon werkt deze oefening nóg beter. Niet in slaap vallen hè!

4. De bureau-yogi

Wie zegt dat je staand moet yoga’en? Strek je armen zo ver mogelijk naar boven, alsof je de lucht wilt aanraken. Houd dit even vast en laat dan langzaam los. Herhaal een paar keer. Voel je die spanning wegebben?

5. De lachsessie

Lachen is gezond! Kijk een grappig filmpje, denk aan een leuke herinnering of wissel een mop uit met een collega. Een goede lachbui verlaagt de stress en verhoogt de geluksgevoelens. Plus, het is aanstekelijk – voor je het weet lacht je hele team mee.

6. De zen-zone

Zet je favoriete rustgevende muziek op, doe even je ogen dicht en laat je meevoeren door de melodie. Muziek heeft de magische kracht om je even naar een andere wereld te brengen.

7. De minibieb

Houd een boek in je la voor mini-leesvakanties. Een paar pagina's lezen kan een heerlijke escape bieden van de dagelijkse drukte. Een boek luisteren kan natuurlijk ook.

8. De dankbaarheidsminuut

Schrijf drie dingen op waarvoor je vandaag dankbaar bent. Dit helpt om je focus te verleggen naar de positieve aspecten van je leven en werk; een simpele manier om negatieve gedachten en gevoelens los te laten.

Een minivakantie aan je bureau is niet alleen lekker ontspannend, het helpt je ook om daarna weer met frisse energie en een heldere blik aan de slag te gaan. Allemaal zonder dat je je bureau hoeft te verlaten! Dus zet een ‘moment met mij’ in je agenda en gun jezelf wat ontspanning. Want jij bent nodig! Je verdient het om niet alleen goed voor anderen, maar ook voor jezelf te zorgen. Met een gezonde geest en een ontspannen lijf kan jij de hele wereld aan. Fijne vakantie!

Deze campagne is met subsidie MDIEU van SZW tot stand gekomen.

Misschien vind je dit ook interessant