Thuiswerken blijft voorlopig de norm. Voor de één is het een uitkomst, andere medewerkers vinden het lastiger. Wat blijkt? Medewerkers waarderen in deze tijd wat extra aandacht voor hun welbevinden. Die aandacht kan problemen voorkomen. In dit drieluik laten we zien hoe gemeente Krimpen aan den IJssel , Leidschendam-Voorburg en Uden het vraagstuk coachen in coronatijd aanpakken.

Tijdens de lockdown heeft A&O fonds Gemeenten een snelle coronasubsidie in het leven geroepen. Er was veel behoefte aan ondersteuning want een recordaantal van maar liefst 450 aanvragen zijn ingediend. In de aanvragen is een duidelijke rode draad te zien van de verschillende behoeften die gemeenten hebben in deze tijd van grote veranderingen.

Coachen tijdens corona: hoe doe je dat?

Hoe weet je of het goed gaat met je medewerkers als je ze niet meer ziet? Verschillende manieren van coaching voorzien in een behoefte, blijkt in de praktijk. HR-medewerkers en verzuimbegeleiders van drie gemeenten delen hun ervaringen. Welke vraagstukken zien ze in hun organisaties? Wat doen ze eraan en werkt dat? Welke tips hebben ze voor andere gemeenten?

Krimpen aan den IJssel: Verzuimpreventie

In Krimpen aan den IJssel benadert verzuimbegeleider Carline Fraanje elke medewerker die zich ziek meldt. Collega’s vinden dat prettig, het lijkt erop dat ze sneller weer aan de slag gaan; het verzuimpercentage daalt.

Leidschendam-Voorburg: Online inwerken

In Leidschendam-Voorburg focust adviseur Leren en ontwikkelen, Karin Gerritse, op het online inwerken van nieuwe medewerkers. Het inwerkprogramma is omgezet naar een online aanbod. Daarnaast biedt ze coaching aan alle medewerkers.

Uden: Praktische oplossingen

Pragmatisch is het sleutelwoord van de aanpak van de gemeente Uden. Verzuimcoach Katrien Staelens is zelf opgeleid als coach en helpt collega’s waar nodig. Met gesprekken en met praktische oplossingen. Ze regelt bijvoorbeeld snel en praktisch een zit/sta-bureau voor een thuiswerkende collega met rugklachten.

Misschien vind je dit ook interessant