De gemeente Rotterdam biedt medewerkers van Toezicht, Handhaving, Parkeren & Markten sinds 2019 de mogelijkheid om hun mbo-4 diploma te halen. Een intensief ontwikkeltraject van een jaar, waarin deelnemers werken en leren combineren. Handhavers Bianca Schotte en Martin Jacott namen beiden deel aan het traject en zijn sinds enige tijd de trotse bezitters van een mbo-4 diploma. A&O fonds Gemeenten vroeg hen naar hun ervaringen en wilde vooral weten: hoe belangrijk is deze opleiding voor jou?

Bij Bianca is het antwoord eenvoudig van haar gezicht af te lezen. “Héél belangrijk”, glimlacht zij. “Het was namelijk echt zwaar en daarom ben ik extra trots op de prestatie die ik geleverd heb.” Ook Martin geeft aan dat het mbo-4 diploma een belangrijke stap is in zijn loopbaan, en het bewijs dat hij wél een opleiding kan afmaken. “Mijn carrière kent nogal wat omwegen”, lacht Martin, die eerder al begon als muzikant, muziekdocent en video-editor, “maar dit diploma laat zien dat het uiteindelijk niet zo veel uitmaakt hoe je ergens komt, zolang je de kans krijgt om er te komen.”

Inspireren over leren Rotterdam aan tafel Martin, Bianca en Annelies
Fotografie: Maartje Kuperus

Ruimte voor ontwikkeling

Aan tafel zit ook Annelies van Noppen, Adviseur Opleidingen bij de gemeente Rotterdam en initiatiefnemer van het interne mbo-4 ontwikkeltraject. Annelies slaat direct aan op de opmerking van Martin. “Gemeente Rotterdam wil een goede werkgever zijn”, zegt zij, “en we willen dat onze mensen het naar hun zin hebben. Daarbij hoort ook ruimte bieden voor ontwikkeling, het beste uit mensen halen en ze in hun kracht zetten. Uiteindelijk profiteert de organisatie daar natuurlijk ook van, maar dat is niet het uitgangspunt.”

Annelies legt uit dat het opleidingsaanbod van de gemeente Rotterdam wordt ingegeven door de wensen van medewerkers. “Via peilingen inventariseren we de opleidingsbehoefte per bedrijfsonderdeel. Onder handhavers was vooral belangstelling voor het behalen van een mbo-diploma. Dus ben ik om tafel gegaan met opleidingsinstituten. Met EVC-bureau Sterk voor het verzilveringstraject van eerder verworven competenties dat leidt tot een mbo-3 diploma en met ROC Zadkine voor het mbo-4 ontwikkeltraject.”

Annelies van Noppen gemeente Rotterdam - inspireren over leren portret
Annelies van Noppen. Fotografie: Maartje Kuperus

Het is onze verantwoordelijkheid medewerkers te begeleiden en soms te behoeden.

Annelies van Noppen, Adviseur Opleidingen gemeente Rotterdam

Uit je comfortzone stappen

Bianca is een van de medewerkers die graag wilde deelnemen aan het mbo-ontwikkeltraject. Met meer dan 20 jaar handhavingservaring bij de gemeente was ze toe aan een nieuwe uitdaging. “Ik heb mijn werk altijd met veel plezier gedaan”, blikt Bianca terug op haar loopbaan, "maar ik wilde nieuwe dingen leren. Ontdekken wat ik nog meer kan en uit mijn comfortzone stappen. Ik haalde via het EVC-traject mijn mbo-3 diploma en dat smaakte naar meer. Dus meldde ik mij ook aan voor het mbo-4 ontwikkeltraject.”

Voor collega-handhaver Martin lag deelname aan het mbo-4 ontwikkeltraject in de lijn der verwachting. Bij zijn indiensttreding (2016) sprak hij af door te groeien naar een leidinggevende functie. “Ik wilde eigenlijk meteen aan een hbo-opleiding beginnen, maar mijn teamleider raadde me aan iets kleinere stappen te zetten. Dus eerst ervaring opdoen, het EVC-traject volgen en daarna mijn mbo-4 diploma halen. Uiteindelijk ben ik wel blij met deze keuze, want werken en leren is zwaarder dan je denkt.”

Inspireren over leren Rotterdam Annelies, Bianca en Martin
Fotografie: Maartje Kuperus

Mentaal en fysiek zwaar

Precies om die reden hanteert de gemeente Rotterdam voor deelname aan het mbo-4 ontwikkeltraject een strikt beleid dat bestaat uit een nulmeting en een motivatie-/oriëntatiegesprek. Annelies legt uit: “We moedigen ontwikkeling altijd aan, maar het is ook onze verantwoordelijkheid om medewerkers te begeleiden en eventueel te behoeden voor verkeerde keuzes.”

Bianca knikt instemmend: “Met 15-20 uur zelfstudie per week naast mijn gewone werk, is bijna al mijn vrije tijd in mijn studie gaan zitten. Het was mentaal en fysiek zwaar. Toen ik aan het EVC-traject begon om mijn mbo-3 diploma te halen, heb ik goede afspraken gemaakt met mijn gezin. Zij waren dus al wat gewend, dit was alleen nog net iets zwaarder.” Ook Martin heeft ervaren dat steun van het thuisfront onmisbaar is. “Zeker als je ook nog eens ziek wordt en opdrachten en examens gewoon doorgaan”, verwijst hij naar de periode waarin hij corona kreeg en Bianca te maken kreeg met een sterfgeval in de familie. “Op zulke momenten is het extra fijn dat je kunt rekenen op je omgeving.”

We moesten de volledige steun van het management hebben.

Annelies van Noppen, Adviseur Opleidingen gemeente Rotterdam

Onmisbare steun

Tot die omgeving behoren ook de praktijkopleider, medestudenten, praktijkbegeleiders, directe collega’s en leidinggevenden. Want ook zij spelen een grote rol in het mbo-4 ontwikkeltraject. Bij het opvangen van werkzaamheden en het uitvoeren van praktijkopdrachten bijvoorbeeld. Annelies: “Voor de hoofdvakken Leidinggeven en Personeelsbeleid moeten deelnemers op de werkvloer opdrachten uitvoeren.

Dit kan alleen met de volledige support van het management en de organisatie. Daar hebben we ons dan ook van begin af aan hard voor gemaakt.” Annelies zelf blijkt ook een grote steun voor deelnemers. “Halverwege het traject belde ik licht wanhopig Annelies op”, vertelt Bianca, “ik wist even niet meer hoe ik het allemaal voor elkaar moest krijgen. Na de peptalk van de docent van Zadkine en Annelies, hun steun en de support van mijn partner, kon ik er weer tegenaan.”

Bianca Schotte gemeente Rotterdam - inspireren over leren portret
Bianca Schotte. Fotografie: Maartje Kuperus

Nog voordat ik helemaal klaar was, werd ik al gevraagd te solliciteren op de functie van teamleider binnen de gemeente. Bloednerveus was ik.

Bianca Schotte, Handhaver

Stressmeter

De peptalks staan niet op zichzelf. Sinds de start van het mbo-4 ontwikkeltraject in 2019 investeert de gemeente in goede voorlichting en begeleiding. Resultaat: de introductie van de stressmeter en een intensieve gespreksronde met ervaringsdeskundigen vooraf. Annelies: “Van een collega horen dat hij een jaar lang alles opzij heeft gezet voor de studie, maakt meer indruk dan een docent die het heeft over 20 uur zelfstudie per week.

Daarbij is het ook belangrijk dat deelnemers zien dat zij niet de enigen zijn die het zwaar hebben. De wetenschap dat anderen je voorgingen en het uiteindelijk ook hebben gehaald, is enorm helpend.” En dan is er nog de stressmeter die de zwaarte in het verloop van het traject aangeeft. Dit is ook een effectief hulpmiddel gebleken. Bianca: “Het is fijn om te zien wat je nog te wachten staat en wanneer je beter wel of niet een weekendje weg kunt plannen.”

Martin Jacott gemeente Rotterdam - inspireren over leren portret
Martin Jacott. Fotografie: Maartje Kuperus

Ik vind veel verschillende dingen leuk en met dit mbo-4 diploma kan ik alle kanten op.

Martin Jacott, Handhaver

Vertrouwen in de toekomst

Hoe is het nu met Bianca en Martin en wat heeft het ontwikkeltraject hen gebracht? Bianca: “Nog voordat ik helemaal klaar was, werd ik al gevraagd te solliciteren op de functie van teamleider binnen de gemeente. Bloednerveus was ik, want ik had natuurlijk nog geen praktijkervaring. Toch werd ik diezelfde dag nog gebeld dat de keus op mij gevallen was. Ik was zó blij! Het is een geweldige functie waarin ik me helemaal thuis voel. Ik geef nu leiding aan een team van 36 mensen en heb enorm veel profijt van het traject.

Elke dag herken ik wel iets uit de opleiding, in het werk, maar ook in mijzelf. In het ontwikkeltraject is veel aandacht voor zelfreflectie en leer je goed naar jezelf en je functioneren te kijken.” Ook Martin is inmiddels doorgestroomd naar een leidinggevende functie en geniet van alle nieuwe mogelijkheden. Hij is voorlopig nog niet uitgeleerd, maar gaat eerst even wat praktijkmeters maken met zijn nieuwverworven kennis en vaardigheden. Martin: “Ik vind veel verschillende dingen leuk en met dit mbo-4 diploma kan ik alle kanten op. Ik ben nu eigenlijk alles nog aan het verwerken en zie wel wat de toekomst brengt. Ik heb er alle vertrouwen in.”

Meer over dit traject?

Klik op de + en lees meer over de toelatingseisen, studiebelasting en de geleerde lessen.

MBO-4 Traject Gemeente Rotterdam | Toelatingseisen

Medewerkers van Toezicht, Handhaving, Parkeren & Markten van de gemeente Rotterdam krijgen een BBL-ontwikkeltraject aangeboden van 1 jaar dat leidt tot een mbo-4 diploma. Zij kunnen hiermee solliciteren op een leidinggevende functie, maar vaker is het behalen van het diploma al een doel op zich.

Toelatingseisen

Voorselectie onder kandidaten gebeurt op basis van de volgende criteria:

  • in bezit van mbo-3 diploma
  • slagen voor nulmeting Nederlands, Engels en Rekenen
  • motivatie van de deelnemer en diens teamleider

Deelname aan informatiebijeenkomsten

Ook al voldoen medewerkers aan alle toelatingseisen, het bezoeken van de informatiebijeenkomsten is essentieel omdat het toekomstige deelnemers een goed beeld geeft van wat zij kunnen verwachten. Het gaat om informatiebijeenkomsten door zowel de opleiders (Zadkine en Bureau Sterk) als oud-deelnemers. Vooral de laatsten kunnen een reëel beeld geven van de studiebelasting.

Studiebelasting

Een jaar lang combineren medewerkers werken en leren:

  • 1 dag in de week naar school
  • 650 uur leren op de werkvloer
  • 15-20 uur zelfstudie per week

Kennis en vaardigheden

Werkprocessen en kerntaken uit het kwalificatiedossier van de opleiding.

  • Hoofdvakken: Leidinggeven en Personeelsbeleid
  • Algemeen vormende vakken: Nederlands, Engels en Rekenen
  • Communicatieve vaardigheden: spreken, gespreksvaardigheden, schrijven, presenteren, feedback en zelfreflectie.
  • Overige vaardigheden: onderzoeken, informatie verzamelen, samenvoegen en toetsen op juistheid.

Samenwerkingsverband

Gemeente Rotterdam ontwikkelde het mbo-4 ontwikkeltraject in samenwerking met ROC Zadkine en het EVC-bureau Sterk voor het verzilveringstraject dat leidt tot het mbo-3 diploma.

Lessons learned

  • Bereid medewerkers goed voor.
  • Houd een nulmeting.
  • Durf mensen af te wijzen.
Inspireren over leren Rotterdam logo 1600

Community Leren en Ontwikkelen

Word nu lid van onze community Leren en Ontwikkelen. In deze online community leer je onder andere collega's van andere gemeenten kennen die ook met leren en ontwikkelen bezig zijn. Je kan vragen stellen maar ook andere helpen aan antwoorden en je deelt relevante vakinformatie.

Community Leren en Ontwikkelen

Leren over leren: voor MBO

Doe op donderdag 12 oktober van 10.00 tot 16.00 uur mee aan de 6e editie van de Leren over leren-sessies. Het thema deze keer: Leer- en ontwikkelmogelijkheden voor MBO-collega's. Ga samen met andere leer- en ontwikkelcollega's aan de slag. Meld je nu aan via de groene knop.

Update!

Update! is een project van A&O fonds Gemeenten dat ontwikkelactiviteiten speciaal voor gemeentemedewerkers met (v)mbo-niveau stimuleert. Hoe gaat het met de uitvoering van Update!? Lees hier de verhalen en geleerde lessen in de download Werk in Uitvoering | Project Update!

Misschien vind je dit ook interessant