Bijna alle gemeenten hebben vacatures en 14% ervan staat zelfs al langer dan een half jaar open. Gemeenten willen snel reageren op de veranderende arbeidsmarkt, zich goed presenteren als aantrekkelijke werkgever en de juiste mensen aantrekken. Maar hoe pak je dat aan? Wat zoekt de kandidaat van vandaag in een nieuwe functie?

Onderzoek

A&O fonds Gemeenten gaf Motivaction en Intelligence Group opdracht te onderzoeken hoe gemeenten hun arbeidsmarktcommunicatie inzetten om het juiste talent te kunnen aantrekken. De resultaten van dit onderzoek zijn gebundeld in het rapport ‘Waar haal je ze vandaan?’. Het rapport biedt ook tips van collega’s en adviezen van de professionals van de Intelligence Group.

Werven met actuele informatie

Een effectieve wervingsstrategie is gebaseerd op actuele informatie over je doelgroep. Als je de doelgroepen kent dan weet je waar ze naar vacatures zoeken, voor welke arbeidsvoorwaarden en functiekenmerken ze gevoelig zijn en hoe ver ze bereid zijn te reizen. Met deze informatie kun je teksten en wervingskanalen afstemmen.

Voor de zes meest schaarse doelgroepen hebben we die informatie over arbeidsmarktgedrag bij elkaar gebracht op overzichtelijke factsheets 'Ken je kandidaat'. Elk jaar publiceren we updates van deze factsheets.

De grootste valkuil voor gemeenten? Dat is het vasthouden aan werkervaring.

Misschien vind je dit ook interessant