Bij de gemeente Venray hebben Marleen Cranen, adviseur leren en ontwikkelen en Youri Veldman, adviseur digitale transformatie, de handen ineengeslagen om medewerkers in staat te stellen om veilig, effectief en met vertrouwen zijn of haar werk te doen in een digitale omgeving. Hun aanpak is laagdrempelig, met de mens centraal in de verandering en de techniek ondersteunend aan het werk. Hoe? Dat doen ze graag uit de doeken. 

Youri: “Digitale ontwikkelingen gaan heel hard op dit moment. Op de langere termijn wordt verwacht dat het werk van veel medewerkers er anders uit gaat zien. Kunstmatige intelligentie (AI) kan bijvoorbeeld randzaken oppakken, wat de medewerker de kans geeft om vanuit zijn of haar kracht puur met het eigen vakgebied bezig te zijn. 

Daarnaast hebben gemeenten vaak meer op hun bord dan het huidige ambtenarenapparaat aankan. Slimme digitalisering kan de werkdruk merkbaar verlagen en precies die gewonnen ruimte kunnen we gebruiken voor leren en ontwikkelen.”

Venray Marleen Cranen1 1000

We zetten de mens centraal in de verandering en de techniek is hierbij een middel.

Marleen Cranen, Adviseur leren en ontwikkelen

Blik op sterk

Marleen: “Die mens centraal vinden we belangrijk. Vaak wordt verandering aangevlogen vanuit technologie. Dat wilden we bewust niet. Als je het aanvliegt vanuit de mens, haken de collega’s beter of makkelijker aan en ontstaat er in veel gevallen enthousiasme om dingen uit te proberen. 

Om onze mensen mee te nemen in digitalisering zijn we eenvoudig begonnen. We kiezen elk kwartaal een thema. We zijn begonnen met Word, Excel, Outlook en PowerPoint. Elk thema starten we met een meting per medewerker. Die meting bekijken we positief, dus waar je wél goed in bent en waar je naartoe kunt groeien. We noemen dit ‘de blik op sterk’.”

Youri: “We maken gebruik van korte meetmomenten. Dit is een bewuste keuze, op basis daarvan krijgen we veel inzichten. Medewerkers zijn druk en onze dienstverlening gaat altijd voor. We kunnen met een externe partij wel twee uur per persoon toetsen en veel lange trainingen gaan inkopen, maar dat is veel te zwaar. We gaan nu voor korte cycli: inzicht krijgen en passende leermiddelen aanbieden.”

Venray Lonneke Koenen 1000

Digitalisering raast vooruit, maar maatwerk en duidelijke resultaten houden ons op koers.

Lonneke Koenen, Teammanager Openbare Ruimte

Grote respons

“De respons van onze eerste meting was echt heel hoog”, vertelt Youri enthousiast. “We hebben 364 medewerkers uitgenodigd en 93% heeft gereageerd. We hebben bewust ook de managers vooraf betrokken. We hebben ze gevraagd hun teams te motiveren en voegden daar ook een kant en klare email aan toe die ze konden gebruiken. Dat werkt goed. Je ziet dat de respons het hoogst is in de teams met enthousiaste teammanagers. 

De persoonlijke resultaten van ons onderzoek delen we vanwege privacy niet met deze managers. Wel delen we het als mensen helemaal niet meedoen, de manager kan dan het gesprek aangaan. We vinden deelname belangrijk. Het gaat immers ook met regelmaat om de veiligheid van onze digitale organisatie, zoals bij ons tweede thema ‘online veiligheid’.”

Venray Youri Veldman 1000

Durven we de mens écht in het hart van de verandering te zetten en durft de mens in het hart ook te veranderen?

Youri Veldman, Adviseur digitale transformatie

Marleen: “We hebben de OR en communicatie ook nauw betrokken, voor draagvlak en de juiste toon. Ook maken we gebruik van expertise van vakspecialisten intern, zoals onze privacy officer of chief information officer. Wat we doen is ván de organisatie, vóór de organisatie.”

Leermateriaal aanbieden

“Voor elke functiegroep hebben we gekeken hoe ze zouden moeten scoren”, vervolgt Marleen. “Wat we vragen is voor iedereen relevant, maar het gewenste niveau kan verschillen per functie. Zodra de meting eruit gaat, staat ons aansluitende leeraanbod open. Dit was de eerste keer niet zo, en toen merkten we al snel dat we het moment misten.”

Youri vervolgt: “Het gaat erom hoe de technologie de mens kan ondersteunen, niet andersom. We kijken dan ook heel goed naar welke doelgroepen we voor ons hebben, iedereen heeft andere behoeftes aan technologie en leermiddelen. We bieden bijvoorbeeld oefeningen en microlearning filmpjes. Dat zijn korte filmpjes, geen trainingen van drie uur. Of er komt een spreker wat vertellen. We trainen niks dat niet nodig is.”

I in het hart

Youri: “Vroeger wilde de mens van alles, maar de technologie kon het nog niet. Nu is de techniek er, maar de mens kan het niet bijbenen. Het is daarom belangrijker dan ooit om de mens mee te nemen in je verandering, alleen dan kun je groeien als organisatie. We gebruiken waar mogelijk de methode van I in het hart. We nemen kleine thema’s, we meten, ontwikkelen en herhalen. We ronden nu het AI-thema af en dat gaan we volgend jaar opnieuw oppakken; wat is de impact geweest en hoe kunnen we verdiepen?”

Marleen: “En het mooie is, we kunnen nieuwe medewerkers meteen laten aanhaken. We gaan ook een basistraining ontwikkelen, die wordt onderdeel van de onboarding en het leer- en ontwikkelaanbod.”

Vroeger wilde de mens van alles, maar de technologie kon het nog niet. Nu is de techniek er, maar de mens kan het niet bijbenen.

Youri Veldman, Adviseur digitale transformatie

Van weerstand naar ontdekken en doen

Dat niet iedereen van nature makkelijk mee kan in de ontwikkelingen, merkte ook teammanager Openbare Ruimte Lonneke Koenen. “Ik heb zelf jarenlang gewerkt als manager in een commerciële organisatie in de zorg. Ik was daar gewend mijn cijfers digitaal te hebben en met dashboards te werken. Het geeft inzichten, dat miste ik hier soms. 

Ik merk dat het tijd kost om mensen mee te krijgen in de digitale veranderingen. Door de stortvloed aan digitale veranderingen in korte tijd raken mensen moe van de introductie van nieuwe programma’s en reageren ze soms met weerstand, daarom is het extra belangrijk dat dingen die veranderen ook echt iets opleveren. Je moet het dus echt goed doen en niet half. Als je het goed doet gaat de adoptie ook veel makkelijker. 

En soms is het gewoon dóen. Zo heb ik een toezichthouder die bijna niks met de computer kon. Hij had bij zijn vorige baan geen computer nodig en thuis liet hij de computerzaken aan zijn vrouw over. Nu hij in de organisatie hiermee geholpen wordt, pakt hij thuis ook dingen op samen met zijn vrouw. Zo bijzonder!”

Venray Marleen Cranen 1000

Ik zou dan ook zeggen, mocht je twijfelen: begin gewoon! We zijn als gemeenten geen concurrenten van elkaar, we helpen je graag op weg.

Marleen Cranen, Adviseur leren en ontwikkelen

Begin gewoon

Marleen: “Ik vind dit zo’n mooi voorbeeld, van weerstand naar ontdekken en doen. Dit kan andere gemeenten ook enthousiasmeren, zo laagdrempelig is het dus. Voor ons is dit geen project meer, het is een doorlopend cyclische aanpak geworden. Een thema kiezen, meten, trainen en evalueren. De veranderingen gaan snel, dus we blijven onze mensen uitdagen en meenemen in het versterken aan hun digitale vaardigheden. Elk half jaar brengen we in beeld waar we op willen focussen, in samenwerking met de OR. 

Ik zou dan ook zeggen, mocht je twijfelen: begin gewoon! We zijn als gemeenten geen concurrenten van elkaar, we helpen je graag op weg.”

Over de gemeente Venray 

Gemeente Venray bestaat uit de kern Venray en 13 dorpen en heeft 45.000 inwoners. Bij de gemeente werken ongeveer 450 medewerkers, verdeeld over 4 afdelingen met daaronder 18 teams.

Over de methodiek achter ‘Bouwen aan digitale vaardigheden’

Venray is in 2025 gestart met ‘Bouwen aan digitale vaardigheden’, een aanpak met als uitgangspunten:

  • Excellente dienstverlening aan inwoners en ondernemers
  • Werkplezier en zelfstandigheid van medewerkers
  • Veilig en bewust omgaan met informatie en data
  • Voor innovatie en wendbaarheid
  • Meer samenwerking en kennisdeling tussen teams.
  • Versterking van talent en inzetbaarheid van medewerkers.
  • Snellere aanpassing aan veranderingen in wetgeving, technologie en maatschappij.

Het doel is de medewerker in staat te stellen om veilig, effectief en met vertrouwen het werk te kunnen doen in een digitale omgeving.

Cyclisch werken

Team Informatie Voorziening en team Leren en Ontwikkelen werken nauw samen in dit traject. Ze maken gebruik van een laagdrempelige en cyclische methode. Er wordt gestart met het bepalen van een thema, op basis van ontwikkelingen in de organisatie en in de buitenwereld. Daarna wordt middels korte tests gemeten wat het kennisniveau van de medewerker is. De medewerker wordt vervolgens leermiddelen aangeboden op basis van hun groeipotentie. Scoren ze onder het gewenste niveau voor hun functie, dan zijn deze leermiddelen verplicht. De leermiddelen zijn makkelijk behapbaar, zoals korte video’s, instructies of oefeningen. Na evaluatie wordt een volgend thema ontwikkeld.

Elk kwartaal wordt een nieuw thema opgepakt. De pakketten van Microsoft Office werden in het eerste kwartaal behandeld. Zo werd op deze manier laagdrempelig kennisgemaakt met de testmethode en de leermiddelen. Daarna kwamen online veiligheid en kunstmatige intelligentie (AI) aan bod.

Persona’s

De gemeente werkt in zijn aanpak met persona’s. Niet elke medewerker leert hetzelfde. Er zijn voorlopers, maar ook mensen voor wie het niet zo nodig hoeft. Er wordt gewerkt met Tevreden Theo, Aarzelende Annelies, Innovatieve Iris en Nieuwsgierige Nora. Deze persona’s worden ook ingezet voor een gerichte adoptieaanpak. Enthousiaste medewerkers worden ingezet als ambassadeur.

Tips

  • De digitale ontwikkeling zal door blijven gaan. Begin, ook als het klein is. Als je maar start.
  • Houd zowel testen als leermateriaal compact. Mensen hebben het druk, dus maak het altijd toegankelijk voor ‘tussendoor’.
  • Zie digitale ontwikkeling niet als risico, maar omarm het en kijk naar de mogelijkheden.
  • Betrek teammanagers, zij kunnen als ambassadeurs dienen. Kant en klare communicatiemiddelen kunnen hen helpen om hun medewerkers te bereiken.
  • Maak gebruik van de aanwezige kennis elders, bijvoorbeeld andere gemeenten of A&O fonds Gemeenten.
  •  

Lessons learned

  • Zorg dat na elke meting het leermateriaal klaarstaat. Bij te lange tussentijd zakt de aandacht weg.
  • Het kennisniveau is per team verschillend en kan ook heel anders uitpakken dan je verwacht. Zowel hoger als lager.
  •  

Meer informatie?

Vragen over de aanpak van Marleen en Youri? Neem dan contact op met de gemeente Venray via Youri.veldman@venray.nl.

Volg thema Arbeidsmarkt

Misschien vind je dit ook interessant