"Hybride werken heeft sinds de start van de coronapandemie een vlucht genomen en dat lijkt een blijvende verandering", meldt kennisinstituut TNO. Het aantal thuiswerkuren is sinds de pandemie fors gestegen: van gemiddeld 2,6 uur per week in 2019 naar bijna 7 uur per week halverwege 2023. TNO deed onderzoek onder 6000 werkenden.

Eén op de drie Nederlanders werkt nu regelmatig vanuit huis, maar deze groep werkt dus ook regelmatig op kantoor; hybride dus. Fulltime thuiswerken gebeurt weinig. Van de 6000 ondervraagden blijkt dat 35 procent regelmatig thuis werkt. Gemiddeld doen ze dat 6,8 uur per week. Dat is ruim 2,5 keer meer dan voor de coronapandemie. De pandemie startte in het voorjaar van 2020.

Jij als gemeenteambtenaar, hoeveel werk jij thuis?

Ik werk vanuit huis

Je kunt stemmen tot 28-06-2024 00:00:00

Sociale contacten

De meeste thuiswerkers zijn dus regelmatig op kantoor of een andere werkplek te vinden. Ze noemen als reden sociale contacten en om beter te kunnen samenwerken. Veelgenoemde voordelen van thuiswerken zijn minder reistijd, betere concentratie en hogere productiviteit.

Meer beeldschermuren bij thuiswerken en minder bewegen

TNO onderzocht ook het effect op beweging. Het blijkt dat het aantal beeldschermuren steeg van 4,6 naar 5,6 uur per dag (tussen 2019 en 2023). Meer dan de helft van de werknemers zit meer dan 6 uur per dag achter een beeldscherm. Onder thuiswerkers geldt dit zelfs voor meer dan 8 op de 10 werknemers. Sinds de pandemie zitten we privé ook nog eens vaker achter een beeldscherm.

Tips voor medewerkers

Team hybride werken van A&O fonds Gemeenten verzamelt de nieuwste inzichten over thuis- en hybride werken bij gemeenten. Wat is de beste manier van online vergaderen? Hoe ben je een succesvolle hybride medewerker? Naast praktische werkplekadviezen voor thuis vind je hier ook tips om fysiek en mentaal gezond te blijven.

Zeven procent heeft post-COVID klachten

Midden 2023 heeft 7% van alle werknemers post-COVID, meldt TNO. Zij hadden na hun coronabesmetting al minimaal 3 maanden klachten. Het aandeel werknemers met post-COVID was het hoogst onder volledige locatiewerkers (10%). Veruit de meeste genoemde klacht is vermoeidheid (72%), gevolgd door concentratieproblemen (48%) en geheugenproblemen (41%).

Afspraken thuiswerken

TNO laat weten dat bij 1 op de 5 werknemers die thuis kan werken er binnen de organisatie geen afspraken over hybride werken zijn gemaakt.

Bij bijna de helft zijn er informele afspraken bijvoorbeeld in overleg met de leidinggevende. Bij een derde zijn de afspraken over hybride werken formeel vastgelegd.

Tips voor gemeenten

Door thuiswerken is de behoefte aan een gezonde thuiswerkplek groot. Dit om gezondheidsklachten of nog erger, verzuim, te voorkomen. De werkgever moet, op grond van de Arbowet, zorgen voor een ergonomisch verantwoord ingerichte werkplek en de daarbij behorende instructies.

Handreiking hybride werken

In de Arbocatalogus | Handreiking Hybride Werken 2022 vind je alle informatie over hybride werken voor de arboprofessional, medewerker, leidinggevende, directie en ondernemingsraad bij elkaar.

Alle onderdelen die bij hybride werken en gezonde collega's komen kijken, zijn terug te vinden in onderstaande handreikingen. Volg ook ons thema hybride werken op deze site, zodat je altijd van de laatste inzichten op de hoogte blijft.

Volg thema hybride werken

Misschien vind je dit ook interessant