Wat zullen toekomstige generaties vinden van de uitdagingen waar wij voor stonden, de beslissingen die wij namen – de beslissingen die wij uitstelden? Dat is de vraag die SER-voorzitter Kim Putters zich stelt in zijn Kohnstammlezing van 24 maart. In zijn lezing, getiteld ‘De toekomst zal het leren’, gaat Putters in op de vraag hoe onderwijs, werkgevers en werkenden zélf stappen met lef kunnen zetten.

Putters houdt een pleidooi voor herbezinning op werken en leren in de toekomst. Daarvoor is het versnellen en omarmen van veranderingen nu nodig.

"We voelen allemaal de urgentie om iets te doen aan de ongelijke kansen in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. Toch lukt het ons nog onvoldoende om die onrust in daden om te zetten. Hoe zorgen we dat (jonge) mensen voorafgaand en tijdens hun loopbaan tijd en ruimte krijgen om talenten te ontdekken? En hoe verhoudt zich dat tot het aantrekkelijk maken van tekortberoepen? Leren en ontwikkelen kan soms voelen als topsport. Hoe maken we daar een teamprestatie van, waarbij naast talentontwikkeling ook het waarderen van ieders talent centraal staat?"

Dit was de 23ste Kohnstammlezing en vindt jaarlijks plaats. De lezingenreeks wordt georganiseerd door het Samenwerkingsverband Onderwijs en Opvoeding Amsterdam en is geïnspireerd door het werk van Philip Kohnstamm. De lezingen zitten op het grensvlak van het maatschappelijk debat, het wetenschappelijk onderzoek en de praktijk van onderwijs en opvoeding.

Meryem Kilic Twynstra-Gudde-Gemeentesecretaris-Blaricum-800
Presentatie onder leiding van Meryem Kilic-Karaaslan van Twynstra Gudde.

Managementdiners

Kim Putters is ook een van de sprekers op onze managementdiners, exclusief toegankelijk voor secretarissen en directeuren van gemeenten en gemeentelijke organisaties die we samen met Twynstra Gudde Interim Management organiseren. De leidraad voor de onderwerpen van de diners zijn de vijf dimensies van het Kompas voor ambtelijk leiderschap. De diners zitten inmiddels vol. Maar je kunt je inschrijven op de wachtlijst via secretariaat@aeno.nl.

Andere sprekers zijn:

  • Mark Frequin voormalig topambtenaar/directeur-generaal en auteur van Het Kompas: de laatste inzichten uit de zoektocht naar ambtelijk leiderschap.
  • Fiona Atighi is directeur Dienstverlening gemeente Amsterdam.
  • Ufuk Kâhya is wethouder gemeente Den Bosch met o.a. de portefeuille Onderwijs, Jongeren en Jeugdbeleid en genomineerd voor de landelijke prijs “Beste Bestuurder jonger dan 40”.
  • Kim Putters is voorzitter van de SER.
  • Paul Depla is burgemeester gemeente Breda en voormalig voorzitter van de VNG-commissie Sociale impact COVID-19.
  • Dorine Wesel is senior adviseur leiderschap en verandermanagement bij Twynstra Gudde.
  • Dogukan Ergin is wethouder gemeente Schiedam met onder andere de portefeuille Samenleven.

Leren en ontwikkelen bij gemeenten

De leercultuur bij gemeenten staat er opvallend goed voor ten opzichte van andere sectoren in Nederland. Dit blijkt uit het SER rapport Monitor leercultuur 2022. Maar dat betekent niet dat we bij gemeenten stil staan. Het werk bij gemeenten is de afgelopen jaren sterk veranderd. Met name voor mensen met veel werkervaring sluiten reguliere opleidingen vaak niet goed aan op de behoefte. A&O heeft een verkenning gemaakt van 10 voorbeelden van eigentijdse vormen van opleiden en ontwikkelen. Deze verkenning laat zien dat er ook andere routes van leren en ontwikkelen mogelijk en succesvol zijn. Download hier de verkenning Opleiden en Ontwikkelen in een krappe Arbeidsmarkt.

Arbeidsmarkt

Nu de krapte op de gemeentelijke arbeidsmarkt steeds groter wordt en daarmee ook de uitdagingen om je personeelsbestand up-to-date te houden komt het werkboek Succesvol de arbeidsmarkt op! Hoe pak je dat als gemeente aan? als geroepen.

Misschien vind je dit ook interessant