Onboarding is meer dan het vergaren van kennis en vaardigheden. Het gaat over verwachtingsmanagement dat al begint bij de werving en selectie, het binden en het behouden van nieuwe medewerkers. In deze handreiking word je stap voor stap meegenomen in het ontwikkelen van een succesvol onboarding-programma voor je gemeente.

Door realistische verwachtingen, aandacht voor ‘sociale onboarding’ en het blijven boeien van nieuwe medewerkers voelen zij zich niet alleen eerder thuis, ze blijven ook langer behouden voor de organisatie. Iets wat in de huidige krappe arbeidsmarkt van groot belang is.

Handreiking

In onderstaande handreiking word je stap voor stap meegenomen in het ontwikkelen van een succesvol onboarding-programma.

Kijk ook eens op deze handreiking van onze collega's van A&O-fonds Waterschappen.

Checklist

In deze checklist zijn de stappen die je moet zetten om tot een integrale onboarding strategie te komen samengevat. Het gaat dus niet alleen om de verschillende onderdelen en stappen, maar ook om de samenhang daartussen. Daarom bevat de checklist stappen die meer en minder vanzelfsprekend zijn. De checklist is opgebouwd rond vier vragen:

  • Hoe ontwikkel ik een integrale onboarding strategie?
  • Hoe vind ik mijn nieuwe medewerkers (vinden)?
  • Hoe bind ik mijn nieuwe medewerkers (binden)?
  • Hoe behoud ik mijn nieuwe medewerkers (behouden)?
Onboarding schijf van vijf website

Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf bevat de 5 elementen die nodig zijn voor een succesvol onboarding-programma. De elementen omvatten alle onderdelen die nodig zijn om nieuwe medewerkers te ondersteunen in hun nieuwe baan.

Misschien vind je dit ook interessant