Goede gesprekken helpen om op de goede manier samen te werken en weerstand en miscommunicatie te voorkomen. Iedereen kan van een gesprek een goed gesprek maken. Op deze pagina laten we de tips en tools zien die je kunt gebruiken. Ook leggen we uit wat de succesfactoren zijn voor leidinggevenden die een goed gesprek willen leren voeren.

Vertrouwen

Goede gesprekken dragen bij aan een sterke onderlinge band en vertrouwen tussen teamleden. Ook helpen ze om duidelijk te krijgen wat de opgave is, wat ieders bijdrage aan de opdracht is en hoe de eigen talenten daarin passen. 

Leidinggevenden hebben een belangrijke rol in een goed gesprek. Zij zijn de schakel tussen werk en werknemer. Zij geven richting en zijn een luisterend oor.

Spannend

Goede gesprekken voeren gaat niet vanzelf. Medewerkers (ook leidinggevenden ) vinden goede gesprekken niet altijd makkelijk. Redenen daarvoor kunnen zijn dat de actualiteit de aandacht voor goede gesprekken soms in de weg lijkt te zitten. Aandacht voor de pluriformiteit van mensen strijdt soms ook met de wens van snelheid en de standaardisering. Ook gaat de inhoud soms voor de persoon, gaat praten vaak voor luisteren en wordt maatwerk verward met ongelijkheid. 

Daar komt nog bij dat een open nieuwsgierige houding hebben spannend wordt gevonden; van te voren weer je immers niet wat de uitkomst is.   

Het hele jaar door

Goede gesprekken zijn het hele jaar nodig. Goede gesprekken vinden plaats tussen medewerkers onderling en tussen leidinggevenden en medewerkers. Ze worden gehouden in een informele setting als het zo uitkomt, of op een meer gestructureerde manier als dat beter past. 

Voortdurende aandacht nodig

Het belang van een goed gesprek heeft voortdurend aandacht nodig. Het is niet iets dat je met een enkele promotiecampagne voor altijd regelt. Het is namelijk van mensen afhankelijk, hoe die in hun vel zitten, wat hen beweegt, welke functie zij hebben, hoe ze zich ontwikkeld hebben, hoe ervaren ze zijn en wat er in hun privéleven speelt. Deze factoren fluctueren door de tijd heen.

In de andere tabbladen vind je:

  • Hoe iedereen van een gesprek een goed gesprek kan maken
  • De succesfactoren voor leidinggevenden
  • Tips en tools die je kunt gebruiken
  • Inspirerende verhalen

Hoe voer je als gemeenteambtenaar écht een goed gesprek? Niet alleen over de inhoud, maar ook over jezelf, je rol, je omstandigheden én die van de ander? Het whitepaper* 'Een goed gesprek begint bij jezelf' én de compacte samenvatting ervan helpen je op weg.

Zes succesfactoren die het verschil maken

Het whitepaper laat zien dat het succes van een gesprek niet begint bij gespreksmodellen of formats, maar bij jezelf. Zes succesfactoren helpen je om dat inzichtelijk te maken:

  1. De mens achter het gesprek
  2. Persoonlijke omstandigheden
  3. De rol en positie van gesprekspartners
  4. De wijze van communiceren
  5. De condities waaronder het gesprek plaatsvindt
  6. Het doel en onderwerp van het gesprek

Daarnaast krijg je praktische tips om deze factoren bewust mee te nemen in je voorbereiding en uitvoering van gesprekken. Denk aan: hoe beïnvloeden emoties je toon? Hoe bepaal je het juiste moment en de juiste plek voor een gesprek? Hoe vermijd je invullen voor een ander?

Samenvatting

Voor wie minder tijd heeft, is er ook een handige samenvatting op één A3, met alle tips overzichtelijk bij elkaar. Perfect om op te hangen op de werkvloer of in een teamruimte. Van de kracht van ANNA en NIVEA tot de invloed van rol en status: alle inzichten in één oogopslag.

Voor wie?

Deze instrumenten zijn bedoeld voor alle medewerkers bij gemeenten, van baliemedewerker tot teamleider, van beleidsadviseur tot projectmanager. Want: een goed gesprek begint bij jezelf,  maar je voert het nooit alleen.

*Dit whitepaper is mede mogelijk gemaakt met MDIEU-subsidie van SZW

Om van elk gesprek een succes te maken, is het fijn als de leidinggevende zich realiseert dat er een aantal succesfactoren is, waar hij of zij invloed op heeft. Deze factoren maken dat de medewerker inderdaad met de leidinggevende praat over zijn kwaliteiten, zijn ontwikkelpunten en dat wat de persoon, ook privé, bezighoudt.

Hoe meer deze succesfactoren benut worden, hoe beter de gesprekken zijn. Ongeacht het onderwerp. 

De illustratie 'Maak van elk gesprek een succes!' brengt de succesfactoren voor leidinggevenden in beeld; interessant voor leidinggevenden maar ook voor medewerkers. Het kan aan allebei inzicht geven in waarom sommige gesprekken fijner zijn dan andere gesprekken.

Succesfactoren Goed Gesprek 2022
Succesfactoren Goed Gesprek.

Een goed gesprek vraagt voortdurend aandacht en onderhoud. Ons advies is dan ook om hier periodiek en op verschillende manieren aandacht aan te besteden. En dan wel op zo’n manier dat de waarde daarvan herkenbaar is in jouw organisatie. En een goed gesprek gaat natuurlijk pas leven als je er echt mee aan de slag gaat. 

Tips voor HR en communicatie

Tekst voor intranet

Met deze tekst kan je onze illustraties op je eigen intranet onder de aandacht brengen.

Maak van elk gesprek een succes!

In het werk zijn goede gesprekken nodig. Voor onze medewerkers, onze leidinggevenden en onze teams. Goed in gesprek zijn met elkaar helpt bij het verhelderen van onze opgave en ieders bijdrage daarin. Maak van elk gesprek een succes! 

Deze twee platen van A&O fonds Gemeenten laten zien wat de succesfactoren zijn voor een goed gesprek. Er is een algemene plaat met tips voor iedereen en er is een specifieke plaat voor leidinggevenden met gedrag dat wel en niet bijdraagt aan goede gesprekken.

We hopen dat deze platen je helpen begrijpen waarom sommige gesprekken beter verlopen dan andere en dat ze een handvat zijn om ook jouw bijdrage te leveren aan goede gesprekken bij onze gemeente.

Tips bij het herkenbaar maken en levend houden van goede gesprekken

  1. Sluit aan bij de taal en cultuur van de organisatie.
    Als je in een resultaatgerichte cultuur werkt, kán het helpen om met KPI’s te werken.
    Gebruik de taal van de gemeente, de kleuren, de woorden, de omgeving (aan zee, of bij het bos) want dat maakt het herkenbaar.
  2. Sluit aan bij wat er verder bij de gemeente geldt (bijvoorbeeld missie, visie, kernwaarden of een ontwikkeltraject voor medewerkers en leidinggevenden), zodat het één geheel wordt en alles logisch bij elkaar past in plaats van dat het gezien wordt als én én (een stapeling).
  3. Gebruik illustraties om de kern te vangen
  4. Laat jullie visie op goede gesprekken op verschillende plekken terugkomen: in placemats, korte stukjes op intranet, hang ‘m op in de gangen
  5. Bespreek de waarde van een goed gesprek regelmatig, in teams, tussen de HR-adviseur en leidinggevenden, in de gesprekken tussen leidinggevenden en leidinggevenden, en sta uiteraard ook stil bij de waarde in de gesprekken zelf.
    Evalueer en wees bereid om aan te passen
  6. Begin klein, zoek ambassadeurs (misschien wel de GS of het MT) en begin bij de willenden, de early adapters en zorg ervoor dat anderen “dat ook willen!!”
  7. Stimuleer leren van elkaar.
    Begin bijvoorbeeld een teamoverleg met “wie wil er iets delen over zijn ontwikkeling”,
    Heb in het managementoverleg aandacht voor de personele kant náást de inhoud.
    Zet intervisie in voor medewerkers en leidinggevenden
  8. Realiseer je dat de werkelijkheid niet met verplichtingen wordt afgedwongen
    Dus naast sturen moet je ook altijd of misschien wel vooral faciliteren en verleiden.
  9. Faciliteer met trainingen en coaching en zorg er ook voor dat goede gesprekken geen trucje wordt (er is altijd een verbinding tussen de persoon die een gesprek voert en de inhoud waarover een gesprek gevoerd wordt).
  10. Gebruik persoonlijke verhalen om ervaringen te delen.
  11. Gebruik momentum om aandacht te vragen. 
    Bijvoorbeeld een nieuwe gemeentesecretaris die zijn eerste personeelsmoment/blog/vlog heeft.
  12. Realiseer je dat goede gesprekken voeren een kwestie is van een lange adem.
  13. Realiseer je dat er geen heilige graal is, niet slechts één weg naar Rome. 
    En dat is fijn, trouwens. Dan kan en mag het ook op “jouw” manier.

Tools voor werkplezier en duurzame inzetbaarheid

We hebben ook tools om, met een goede voorbereiding, specifiek in gesprek te gaan over duurzame inzetbaarheid, vitaliteit, werkplezier en werkdruk.

Werkvormen voor iedereen

Werkvormen, specifiek voor leidinggevenden

Misschien vind je dit ook interessant