BRUIS Header nieuwsbrief 1600

Waarom BRUIS?

Het is van belang dat je als gemeentemedewerker gezond, vitaal en prettig blijft (samen)werken. A&O fonds Gemeenten heeft daarom de vitaliteitscampagne BRUIS ontwikkeld, waarmee je vitaliteit op de kaart zet in jouw gemeente.

BRUIS heeft als doel iedereen bij de gemeente te stimuleren om na te denken over hoe iemand zelf en met collega’s vitaal kan blijven werken. De BRUIScampagne kan je direct inzetten in jouw gemeente.

Blij, Relax, Uitzicht, Ik en Samen

BRUIS staat voor Blij, Relax, Uitzicht, Ik en Samen. Of het nu gaat om plezier op het werk of een relaxt en fit toekomstbeeld; bruisen doe je met elkaar. BRUIS geeft handvatten om vak trots, vakmanschap, balans, samenwerking en ontwikkeling te versterken. De campagne bevat alle ingrediënten om goed en prettig te kunnen en blijven (samen)werken.

Nieuws

A&O Nieuwsbrief

Word lid van één of meerdere nieuwsbrieven, zodat we je op de hoogte kunnen houden van onze activiteiten binnen jouw specialiteit.

Hoe ga je BRUISend aan de slag?

Aan de slag!

Hoe zorg je ervoor dat vitaliteit in jouw organisatie op de agenda komt? Hoe breng je de beweging op gang? BRUIS biedt de aanpak en de middelen om dit thema op de kaart te zetten, om een beweging te starten en een positieve energie te creëren.

De BRUIShandleiding geeft in drie stappen weer hoe je aan de slag gaat.

  1. Interesseren
  2. Motiveren
  3. Activeren

Bij iedere stap horen campagnemiddelen en/of tools. De campagnemiddelen helpen je met het op de kaart zetten van vitaliteit. De tools zorgen voor bewustwording, meer inzicht, nodigen uit tot dialoog en stimuleren om daadwerkelijk in actie te komen. Deze instrumenten vind je in de BRUIStoolkit.

Scan jouw organisatie op de succesfactoren

Met de BRUISscan, check je hoe je organisatie er nu voor staat. Wie weet zijn jullie al goed op weg. Benieuwd? Vul de scan in. Dit is ook een mooie nulmeting.

De scan bestaat uit 23 stellingen, ingedeeld op basis van 6 thema’s en neemt zo’n 15 à 20 minuten in beslag. Na het invullen van de scan weet je welke thema’s nog extra aandacht vragen en krijg je praktische tools aangeboden om mee aan de slag te gaan.

Succesfactoren

Voor een succesvolle BRUIScampagne, zijn de volgende succesfactoren belangrijk:

Visie

Voordat je ergens gericht aan kunt werken, moet je weten waar je het allemaal voor doet. Stel dat alles mogelijk was, in de ideale wereld… hoe BRUISend zou jullie organisatie er dan uitzien? De visie is de richting waar je naartoe wilt als organisatie op het gebied van vitaliteit.

Doelen

De afspraken die je als organisatie maakt over de gewenste resultaten, kwalitatief en kwantitief

Directie en leidinggevenden

Een goed voorbeeld doet volgen, toch? Daarom is de motivatie bij directie en ledinggevenden zo belangrijk. Als zij de noodzaak niet voelen, dan wordt het voor de rest van de organisatie lastig om in beweging te komen.

Bruisende coalitie (= projectteam)

Ook een groep om niet te vergeten is de bruisende coalitie. Zij nemen het voortouw, en daarmee ook andere collega’s op sleeptouw. Ze bedenken, plannen en houden de touwtjes strak in handen. Daarvoor is het belangrijk dat er verschillende rollen vertegenwoordigd zijn in de coalitie.

Communicatie

Als organisatie kun je heel veel aanbieden aan je medewerkers op het onderwerp. Dat is een belangrijke stap, maar daarna wil je ook dat iedereen ervan op de hoogte is en er gebruik van maakt. Je wilt het gesprek van de dag zijn. De kunst van medewerkers inspireren en motiveren is om telkens de interactie op te zoeken. Het liefst met iets herkenbaars. En natuurlijk met leuke activiteiten waar iedereen bij wil zijn.

Aanbod

Zorg voor een passend aanbod voor je medewerkers. Mooi is als dit aansluit bij een behoefte die je hebt opgehaald. Bedenk ook dat ieder mens anders is en dat je aanbod voor verschillende groepen interessant is.

Accepteer onze cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.
BRUIS toolkit

Start jouw BRUIS campagne

Net als in reclames begin je met nieuwsgierig maken en het wekken van interesse. Hiervoor kun je gebruik maken van posters, gesprekskaartjes en een teaservideo die je kunt inzetten om het thema vitaliteit bij jouw gemeente op de kaart te zetten! De materialen zijn meteen klaar voor gebruik.
Vind je het leuk om campagnemateriaal te gebruiken waar je het logo van jouw gemeente op kan (laten) zetten? Stuur dan een e-mail naar gezondwerk@aeno.nl en je ontvangt de bestanden om aan de slag te gaan.

BRUIS top 5

De BRUIS top 5 kaartjes zijn een belangrijk campagnemiddel omdat het een laagdrempelige manier is om het gesprek te starten. Met de top 5 kaart wordt medewerkers gevraagd om een rangorde te maken in wat voor hem of haar belangrijk is. Omdat er veel op afstand wordt gewerkt, bieden we de BRUIS top 5 kaart nu ook in een beschrijfbare pdf aan, zodat ze op de thuiswerkplek kunnen worden ingevuld.

BRUIStools

Met de tools van BRUIS ga je het gesprek met elkaar aan over wat jou motiveert en doet bruisen in je werk. Op deze pagina vind je de volgende tools:

  • Vitaliteit gesprekskaart - voer het goede gesprek over vitaliteit met behulp van de gesprekskaart
  • Over de streep - ontdek wat vitaliteit voor jou en je collega's betekent
  • BRUISgesprek - een overzicht met vragen die je helpen te reflecteren op jouw vitaliteit
  • BRUISspel - een bordspel om elkaar nog beter te leren kennen aan de hand van vitaliteitsthema's
  • BRUISend contact - werkvormen om online in contact te blijven

Vitaliteit gesprekskaart

Gesprekskaart

Vind je het gesprek over vitaliteit starten lastig? Met deze Vitaliteit gesprekskaart wordt dat een stuk eenvoudiger. Bespreek 1 of meerdere vragen die op de kaart staan met een collega, in je team of tijdens je HR-ontwikkelgesprek. En maak kenbaar wat voor jou/jullie belangrijk is om je prettig te voelen in je werk.

Laat de gesprekskaart regelmatig terugkomen tijdens overleg. Zo kun je je eigen ontwikkeling of die van het team goed volgen.

Download hier de gesprekskaart

Over de streep sessie

Voor als je:

  • Wilt ontdekken wat het onderwerp betekent en collega’s wilt motiveren aan de slag te gaan.
  • Bruisende voorlopers bij elkaar hebt, maar nog niet goed weet wat je dan concreet kunt doen.

Dit doe je in de volgende stappen:

  1. Download het stellingenspel “over de streep” via de link hieronder.
  2. Zorg voor een facilitator die al vaker groepen/groepsprocessen heeft begeleid en die goed kan doorvragen.
  3. Leg het spel uit, je gaat dus stellingen opnoemen en als deelnemers het hier mee eens zijn mogen ze over de streep stappen.
  4. Start met een makkelijke stelling, bijvoorbeeld ‘stap over de streep als je bij een gemeente werkt’.
  5. Ga daarna door met de stellingen op de volgende slides. Bijvoorbeeld de stelling: “stap over de streep als je werk je wel eens de keel uithangt”.
  6. Als deelnemers over de streep stappen, vraag dan uit waarom. Bijvoorbeeld “wanneer hangt jouw werk je wel eens de keel uit?”. Durf zowel te vragen naar dingen die niet goed gaan als dingen die wel goed gaan. Als mensen aangeven dat hun werk hun nooit de keel uithangt, vraag dan hoe dat komt. Als iemand aangeeft te weinig bij te tanken, vraag dan hoe dit komt en waarom.
  7. Vat op een flipover samen wat dit onderwerp voor hen betekent en check of ze het daarmee eens zijn.
  8. Laat de mensen een concreet doel formuleren voor zichzelf om hun eigen BRUIS te versterken. Hiervoor kun je het tipkaartje gebruiken uit de campagnemiddelen die je terugvindt onder de tab BRUIScampagne.
  9. Als je nog een stapje verder wilt gaan dan kun je de deelnemers ook vragen naar wat maakt dat ze hun werk wel goed kunnen doen en wat nog uitdagingen voor hen zijn.

BRUISgesprek

Wil je graag dat medewerkers met plezier en productief aan het werk kunnen na het vele thuiswerken? Dan is het goed om je te beseffen dat de crisis op iedereen een andere impact heeft gehad.

Sommigen hebben het heel zwaar gehad, anderen bijna niet en alles daartussenin. Ongeacht de impact die het heeft gehad, het is belangrijk om iedere werknemer de ruimte te geven om hierover te praten. Daarbij zijn 3 dingen belangrijk:

  • Reflecteren: hoe kijkt iemand terug op de crisis?
  • Hier en nu: hoe voelt iemand zich op dit moment?
  • Vooruitkijken: heeft iemand behoefte om dingen te veranderen?

Start een gesprek goed met het BRUISgesprek; hieronder te downloaden.

BRUI Sgesprek 1000
Accepteer onze cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

BRUISspel: Vraag Maar Raak

BRUISspel1

Via ons nieuwe BRUISspel 'Vraag Maar Raak!' leer je jezelf en je collega's (nog) beter kennen door stil te staan bij je eigen werkplezier.

Met vragen als: 'ik heb plezier in mijn werk door ..." en "ik heb geleerd dat je ook beter samen kunt werken door ..." worden de spelers meegenomen in een interessante dialoog over werkplezier en collegialiteit.

Het BRUISspel duurt per sessie 30 minuten en er kunnen tegelijkertijd 4-6 deelnemers aan meedoen. Benieuwd hoe goed jij je collega's en jezelf kent?

Ben je nieuwsgierig en wil je nog meer over het Vraag maar raak-spel weten? In de handleiding van het spel lees je meer.

Leen het spel en speel het met je team! Het bordspel is op 1,5 meter afstand te spelen, waarbij 1 deelnemer de pionnen en kaartjes bedient. Stuur een email naar: gezondwerk@aeno.nl.

Gesprek snel op gang

Coach Zelforganisatie Gemeente Gulpen-Wittem, Ta’Sangka Rothheudt-Jurgens, liet A&O weten hoe waardevol het BRUISspel voor haar team is. Ze schrijft: "In een klein team hebben we het BRUISspel ingezet met als resultaat dat al heel snel het gesprek op gang kwam over de rol van het team, de verwachtingen van andere organisatieonderdelen hierin, en het beeld dat het team daar zelf over heeft.

Door de drukte van alledag ontstaan allerlei patronen die tot verschil in verwachtingen kunnen leiden. Door zelf duidelijker in beeld te krijgen welke rol het team wil en kan innemen, kan dit beter uitgedragen worden naar de interne klant of andere organisatieonderdelen en kunnen hier open gesprekken over gevoerd worden zodat helderheid ontstaat. Met het BRUISspel kwam deze dynamiek meteen als gespreksonderwerp naar voren hetgeen zeker als waardevol werd ervaren door alle teamleden!" (5 september 2020).

Voor de aftrap van ons vitaliteitsprojectgroep hebben we bij de gemeente Hulst het BRUISspel gebruikt. In het kader van corona en afstand houden hebben we besloten om de spelregels iets aan te passen. We hebben een aantal stellingen gepakt, hier voor onszelf een antwoord op geformuleerd en dit vervolgens met elkaar gedeeld. Dit zorgde ervoor dat er een goed gesprek op gang kwam waarin iedereen openlijk kon delen wat voor hen belangrijk was en hoe ze tegen bepaalde situaties aankijken. Het heeft ons opgeleverd dat we elkaar beter hebben leren kennen en ook een beter inzicht gekregen hebben in hoe vitaliteit voor iedereen anders kan zijn.

Iris van Dorsselaer, Adviseur P&O

In een klein team hebben we het BRUISspel ingezet met als resultaat dat al heel snel het gesprek op gang kwam over de rol van het team en de verwachtingen van andere organisatieonderdelen.

Ta’Sangka Rothheudt-Jurgens, Coach Zelforganisatie Gemeente Gulpen-Wittem
Accepteer onze cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

BRUISend contact

Contact houden met collega’s in deze tijden van thuiswerken is niet altijd makkelijk. Waar het op kantoor eenvoudig is om bij elkaar langs te lopen voor een prangende vraag of een praatje tussendoor, is de digitale barrière lastiger te doorbreken. Daarom is het belangrijk ook het persoonlijk contact tijdens online meetings te organiseren. Met deze 8 werkvormen kun je op een leuke en laagdrempelige manier in contact blijven met je collega’s en leer je over elkaar, van elkaar én met elkaar. Download hier direct de pdf of lees verder.

BRUIS is een programma van A&O fonds Gemeenten en komt tot stand in samenwerking met het Europees Sociaal Fonds (ESF).

A&O Nieuwsbrief

Word lid van één of meerdere nieuwsbrieven, zodat we je op de hoogte kunnen houden van onze activiteiten binnen jouw specialiteit.

BRUISmeter

Om inzicht te krijgen in de vitaliteit van je eigen gemeente heeft A&O fonds Gemeenten de BRUISmeter ontwikkeld. Met een BRUISmeting op 3 momenten én een wekelijkse, anonieme en leuke 15-seconden-enquête meet je op individueel, team- en organisatieniveau hoe de ‘vitaliteitsvlag’ erbij hangt. Het inzicht dat je met de BRUISmeter krijgt is de eerste stap naar verbetering.

AO Debby Sulkers Portret

BRUIS bracht het gesprek over vitaliteit op gang en zorgde er zelfs voor dat we onze werkwijze en overlegstructuur hebben aangepast.

Debby Sulkers, P&O adviseur Gemeente Moerdijk

Minder stress dankzij BRUIS

Debby Sulkers, P&O adviseur bij gemeente Moerdijk vertelt in een interview op deze site over hoe belangrijk vitaliteit op de werkvloer is, maar hoe zet je het onderwerp op de kaart bij medewerkers en maak je het bespreekbaar? Dat blijkt vaak lastig. Lees het hele interiview via de link hieronder.

BRUIS meter Aen O vitaliteit 2 DAYSMOOD smartphone NL

Enquête

De wekelijks terugkerende enquête is anoniem en werkt heel simpel, via e-mail of mobiele app. Het onderzoek is géén momentopname zoals in een jaarlijks langdradig medewerkersonderzoek. Door wekelijks te meten kun je altijd actuele feedback terugkoppelen, doelgericht actie ondernemen en het effect daarvan meten.

BRUISmeter checklist

Vitaliteitsmeting

De BRUISmeter zal voor de deelnemers bestaan uit 3x een vitaliteitsmeting (begin, midden en eind), over de BRUISthema’s: Blij, Relax, Uitzicht, Ik en Samen. Deelnemers geven antwoord op 7 vragen door een score (van 1 tot 5). Het geven van een score maakt medewerkers sterk bewust van hun eigen vitaliteit. Deze vragen zijn:

  1. Blij: Ik heb plezier in mijn werk
  2. Relax: Ik neem voldoende tijd om te ontspannen
  3. Uitzicht: Ik leer en ontwikkel me voldoende
  4. Ik: Ik voel me energiek
  5. Samen: Ik werk prettig samen
  6. Ik besteed zelf aandacht aan (behoud van) mijn vitaliteit.
  7. Mijn organisatie besteedt aandacht aan (behoud van) mijn vitaliteit.

Doordat we momenteel veel op afstand werken wordt bovendien een 8e vraag gesteld die deelnemers oproept om met initiatieven en voorstellen te komen, namelijk: Wat kunnen we de komende tijd samen doen om ons energiek te voelen? Deel jouw BRUISende tip!

Daarnaast krijg je wekelijks een vraag over je stemming op het werk; Hoe voel jij je op je werk vandaag? Aan de hand van een overzicht met smileys, geef je antwoord. Daarop volgt een open vraag, waarmee een korte toelichting gegeven kan worden waarom voor de stemming is gekozen. En tot slot rouleert de vraag: Hoe besteed jij aandacht aan jouw vitaliteit? Deel jouw BRUISende tip!

Op individueel en teamniveau wordt zo anonieme feedback verzamelt over werkenergie en werkplezier. De resultaten krijg je aangeboden in realtime dashboards (op persoonlijk-, team- en organisatieniveau) en automatische wekelijkse rapportages. Daarmee wordt de bewustwording voor vitaliteit gestimuleerd en worden medewerkers uitgedaagd om actie te ondernemen op hun eigen vitaliteit. Bovendien is veel waardevolle informatie beschikbaar om met elkaar ‘het goede gesprek’ over vitaliteit te voeren, gerichte acties te ondernemen en het effect daarvan snel te kunnen meten.

De BRUISmeter heeft ons inzicht gegeven in het welzijn van de organisatie. Het heeft medewerkers laten nadenken over hun gevoel. Het stilstaan bij de uitkomsten maakt dat er mooie gesprekken onderling op gang komen. In combinatie met de juiste vragen kom je dan dichter bij het echte welzijn van iedere medewerker en het team.

Colinda Veldkamp, Medewerker Bedrijfsvoering, HR – adviseur, Gemeente Olst-Wijhe

Succesfactoren Bruismeter

Lees hier de tips en ervaringen van gemeenten die al met de BRUISmeter werken. Succes gegarandeerd.

Een goede basis: de verwerkersovereenkomst

Het sluiten van een verwerkersovereenkomst is nodig voor het veilig verwerken van gegevens (AVG-proof). Dat kost tijd. Om dit proces te bespoedigen, let vooral dan op het volgende:

  • Leg de verwerkersovereenkomst die jullie organisatie gebruikt (VNG-model of eigen exemplaar) voor aan 2DAYSMOOD
  • Betrek de privacy-officer bij de voorbereiding en afstemming over de overeenkomst
  • Laat de privacy-officer bij inhoudelijke vragen rechtstreeks contact opnemen met Jan Pronk van 2DAYSMOOD. Jan@2daysmood.nl / 06-20100599

Medewerker én organisatie aan zet

Het succes van de BRUISmeter hangt samen met de inzet van alle deelnemers (leidinggevenden én medewerkers). Met elkaar werk je immers aan meer vitaliteit binnen jullie organisatie. Medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor hun vitaliteit en werkgeluk.

Zij mogen ook wat terug verwachten; de organisatie ondersteunt, faciliteert en motiveert hen daarbij. Streef ernaar om gezamenlijk verbeteringen door te voeren en initiatieven te starten voor een vitale cultuur. Maak deze verwachting en gedeelde verantwoordelijkheid helder. Deel vooral ook de mooie voorbeelden die ontstaan.

Klein beginnen en leren van fouten

Het kan prettig werken om met de BRUISmeter in 1 team te starten voor een relatief korte periode, voordat de rest van een organisatie volgt. Zo kun je de ervaringen monitoren, bijsturen en leren van eventuele fouten. Daarna introduceer je de meter organisatie breed.

Opvolging geven essentieel

Gesprekken over vitaliteit komen niet altijd vanzelf op gang. De BRUISmeter levert de inzichten over vitaliteit op, vervolgens is het de uitdaging om deze bespreekbaar te maken in bijvoorbeeld het team.

Leidinggevenden hebben daarbij een belangrijke rol. Zij moeten de inzet van de BRUISmeter dan ook actief steunen en zich verantwoordelijk voelen om de meter binnen hun team te introduceren en te laten slagen (eigenaarschap).

Toch zijn leidinggevenden daarin niet de enige; ambassadeurs of aanjagers kunnen met hun enthousiasme het draagvlak voor de meter versterken en zij kunnen bovendien ondersteunen bij de bespreking van de resultaten. Zij denken bijvoorbeeld inhoudelijk mee hoe een teamsessie wordt opgezet of faciliteren de bijeenkomst zelf.

Uitleg dashboard

Het is belangrijk om diegene die toegang tot het dashboard krijgen een uitleg van het dashboard te geven. Zo weet iedereen vanaf de start hoe de resultaten gelezen moeten worden. Vanuit 2DAYSMOOD krijg je als kartrekker een 30 minuten training hoe het dashboard werkt en hoe je de resultaten kunt interpreteren. Plan een dergelijke training ook zelf in met de leidinggevenden of ambassadeurs. 2DAYSMOOD en A&O fonds Gemeenten adviseren en ondersteunen hier graag bij.

Op managementniveau is het van belang om de BRUISmeter regelmatig te agenderen en de voortgang, ervaringen en resultaten te monitoren en te bespreken. Op dit niveau worden ook procesafspraken gemaakt over de wijze waarop de resultaten in de verschillende teams worden besproken (frequentie, tijd en capaciteit). Zo weten medewerkers waar zij aan toe zijn. Maatwerk binnen de besprekingen is zeker mogelijk.

BRUISmeter onderdeel van een brede vitaliteitsaanpak

Om de BRUISmeter succesvol binnen jouw organisatie in te zetten, helpt het om vooraf doelen te stellen. Door doelen te formuleren breng je immers focus aan, het stimuleert de motivatie en het versterkt de samenwerking. Stel dus vooraf vragen, zoals; wat willen jullie bereiken met de BRUISmeter? Waaraan gaat de meter bijdragen? Wat wil je zien in het gedrag van de medewerkers? Wanneer zijn jullie tevreden? Op welke manier komt bewustwording en het gesprek voeren over vitaliteit tot uiting?

Je kunt het zelfs nog wat specifieker formuleren. Welke gemiddelde cijfer op de 5 BRUIS thema’s per team wil je graag zien? En waarom is dat belangrijk? Waar ligt de onder- en bovengrens? En als je nog een stap verder wilt gaan, formuleer dan KPI’s. Zo geef je nog meer sturing aan vitaliteit.

Bijvoorbeeld:

  • “ik besteed aandacht aan het behoud van mijn vitaliteit”; stijging na inzet meter en formuleren verbeteracties van 0.5
  • “R van relax (tijdig opladen)”; stijging na inzet meter en formuleren verbeteracties van 0.5.

Plan van aanpak

Een plan van aanpak helpt om alle (proces)stappen en acties op een rij te zetten. In dat plan komt ook te staan hoe de BRUISmeter zich verhoudt tot andere activiteiten op het gebied van vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Op die manier ervaren medewerkers de BRUISmeter niet als een losstaande tool maar begrijpen zij de context en condities beter en zullen zij zich eerder committeren aan de meter.

In het plan ligt ook de periode vast waarin de BRUISmeter wordt ingezet (max 6 mnd.) Geef het project een duidelijke kop en staart! Bepaal ook op welke manier (vooraf en tussentijds) over de doelen, ervaringen en resultaten van de BRUISmeter wordt gecommuniceerd. Denk aan berichten op intranet, via de mail, in het personeelsblad, tijdens de weekstart van een team of bijvoorbeeld via posters op centrale plekken in het gebouw.

Ook de ambassadeurs hebben een belangrijke taak om regelmatig de meter onder de aandacht te brengen. Het delen van ervaringsverhalen (individueel en op teamniveau) werkt ook aanstekelijk. Denk aan een team dat de werkdruk als hoog ervaarde en met elkaar in alle openheid heeft bekeken hoe zij meer vanuit energiebronnen kunnen werken om zo meer grip op stress en spanning te krijgen.

In het begin zul je veel praktische (en mogelijk kritische) vragen ontvangen, zoals: moet ik de BRUISmeter op de dag invullen van ontvangen? Wat als ik niet kan kiezen tussen verschillende emoties, welke kies ik dan? Wat als privé omstandigheden een rol spelen in hoe ik mij voel, mag ik dit meenemen? Is het niet erg een moment opname als ik mijn stemming van één dag invul? Zorg ervoor dat je hier op voorbereid bent en een duidelijk standpunt inneemt. 2DAYSMOOD en A&O fonds Gemeenten helpen je hier graag bij.

De BRUISmeter is een mooie en laagdrempelige manier om het ‘goede gesprek’ aan te gaan. Waarbij je medewerkers in hun kracht zet. De vragen gaan namelijk uit van eigen regie en persoonlijk leiderschap. Het beantwoorden van de vragen zet al aan tot denken.

Martine van Calcar, HR-projectleider, Regio Gooi en Vechtstreek

Zet BRUIS een halfjaar in

Via A&O fonds Gemeenten kun je de BRUISmeter maximaal een half jaar inzetten voor je hele organisatie of enkele teams. Na het half jaar evalueert A&O fonds Gemeenten de aanpak en besluit over de wijze van voortzetting met deze meetmethode.

Als gemeente dien je zelf te zorgen voor een goede implementatie van de meting én de opvolging aan de hand van je resultaten. Dit laatste is zeer belangrijk. Zorg dus dat je van tevoren draagvlak hebt bij de juiste mensen om direct met feedback aan de slag te kunnen gaan.

Interesse?

Wil je meer weten over de "do's and dont's" bij het meten van vitaliteit? Mail dan naar gezondwerk@aeno.nl.
Wil je direct aan de slag met de BRUISmeter? Meld je dan aan door te mailen naar bovengenoemd mailadres. Vermeld hierbij waarom je de meting wilt inzetten en de groepsgrootte.

Let op: aan het inzetten van de BRUISmeter zijn kosten verbonden.

BRUIS is een programma van A&O fonds Gemeenten en komt tot stand in samenwerking met het Europees Sociaal Fonds (ESF).

Thuiswerken

Contact houden met collega’s in deze tijden van thuiswerken is niet altijd makkelijk. Waar het op kantoor eenvoudig is om bij elkaar langs te lopen voor een prangende vraag of een praatje tussendoor, is de digitale barrière lastiger te doorbreken. Daarom is het belangrijk ook het persoonlijk contact tijdens online meetings te organiseren. Hoe zorg je dat jullie toch BRUISend contact houden?

A&O heeft een paar specifieke tools ontwikkeld om online in contact te blijven. Download hieronder de BRUIS top 5 kaartjes, het interactief BRUISgesprek of de 8 leuke en laagdrempelige werkvormen om met elkaar in gesprek te gaan. Met deze tools houd je niet alleen contact maar leer je over elkaar, van elkaar én met elkaar. Veel plezier!

Toolkit (zelf aan te passen)

De 'Zelf aan te passen'-toolkit

In deze toolkit vind je alle bestanden om de middelen aan te passen aan de huisstijl van jouw gemeente! Zet het logo van je gemeente op een poster, pas de kleuren aan of plaats een foto van je collega. Zo maak je je eigen BRUIS campagne!

Interesse?

Meld je dan aan door te mailen naar gezondwerk@aeno.nl. Vermeld hierbij waarom je de meting wilt inzetten en de groepsgrootte.

BRUIS is een programma van A&O fonds Gemeenten en komt tot stand in samenwerking met het Europees Sociaal Fonds (ESF).

A&O Nieuwsbrief

Word lid van één of meerdere nieuwsbrieven, zodat we je op de hoogte kunnen houden van onze activiteiten binnen jouw specialiteit.

BRUIS is een programma van A&O fonds Gemeenten en komt tot stand in samenwerking met het Europees Sociaal Fonds (ESF).

BRUIS bij gemeenten

Nieuwsgierig hoe BRUIS ervaren wordt door gemeenten? Lees hieronder de verhalen en de bijbehorende tips en tricks.

BRUIS terugkerende vraagstukken

Lees hier over vaker terugkerende vraagstukken die wellicht ook bij jou spelen. Doe er je voordeel mee!

A&O fondsen Festival webinar

Tijdens het A&O fondsen Festival van 1 oktober 2020 verzorgde het BRUIS team een webinar. Bekijk deze hieronder.

Accepteer onze cookies om deze inhoud te kunnen bekijken.

Ben jij enthousiast over de BRUIS-campagne en kan jouw gemeente hulp gebruiken bij de vitaliteitsaanpak? Laat het ons weten. Stuur ons een email via gezondwerk@aeno.nl.

BRUIS is een programma van A&O fonds Gemeenten en komt tot stand in samenwerking met het Europees Sociaal Fonds (ESF).

Misschien vind je dit ook interessant