Voorbeelden en tips
Ga je aan de slag met voorlichting en instructie over werkdruk? Met de onderstaande tips kom je snel op gang.
Bespreek werkdruk én werkplezier en zeker ook het handelingsperspectief
Over werkdruk en werkplezier valt veel te vertellen. Voor je het weet ben je een uur bezig met een groep over welke werkdrukbronnen er allemaal zijn. Het is belangrijk om een gebalanceerde voorlichting te geven: over werkdruk én werkplezier, over wat er mis kan gaan én wat je dan kan doen. Denk daarmee bij de voorbereiding eens aan de volgende onderwerpen:
- Algemene informatie over werkdruk en werkplezier, werkdrukbronnen en energiebronnen, en de mogelijke gevolgen van een disbalans, bijvoorbeeld met behulp van het JD&R-model.
- Herkennen van eigen signalen van een disbalans.
- Welke mogelijkheden er zijn om ondersteuning te vragen als individu en als team binnen de organisatie.
- Bewustwording van werkdrukbronnen en energiebronnen in het werk
- Bewustwording van persoonlijke hulpbronnen en mogelijkheden om deze te versterken.
- Mogelijkheden om zelf, samen met de leidinggevende en het team, en binnen het team een disbalans aan te pakken.
- Herkennen van signalen van disbalans en stress bij collega’s en mogelijkheden om deze bespreekbaar te maken.
- Het mogelijk maken (en nemen) van voldoende pauzes en verlof.
Benut de interactie en multimedia
Bij het vormgeven van voorlichting zijn er veel verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld een filmpje laten zien en naar aanleiding van de associaties ermee in gesprek gaan. Of als team met elkaar een wandeling maken waarin je uitwisselt hoe je met werkstressoren en energiebronnen omgaat. Interactie en multimedia helpen om tot het verwerken van de informatie te komen en een doelgroep specifieke voorlichting te geven.
Focus op wat er aan de hand is
Als je aan werknemers vraagt wat zij onder werkdruk verstaan, krijg je vaak heel verschillende antwoorden. Een definitie van werkdruk presenteren aan een groep werknemers kan daarmee een valkuil zijn. Voor je het weet heeft een werknemer twee problemen: last van werkdruk én het gevoel niet serieus genomen te worden, doordat die werkdruk niet binnen de definitie past. Vraag daarom vooral naar wat er aan de hand is: waar de werkdruk en waar het werkplezier vandaan komt, en in hoeverre de werknemer een balans ervaart. Dan kom je gemakkelijker tot een goed gesprek!